Resebrev

Panik

Nepal 2009Posted by kengor Sat, October 17, 2009 13:30:27

Det är slut på banankaka på Flavors smiley

Idag är näst sista dagen här i Nepal. Så det innebär att detta är sista inlägget för denna resa.

Imorgon påbörjar jag resan hem. Flyg till Abu Dhabi där jag har ett stopp på 13 timmar. Har bokat in mig på ett hotell så att jag kan sova ordentligt istället för att sitta på flygplatsen. Måndag eftermiddag går mitt plan till Frankfurt där jag byter till planet hem till Göteborg dit jag anländer sent måndag kväll.

Sen blir det till att ta itu med en annan slags verklighet än den jag levt i under nästan 3 veckor. Det ska bli spännande.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post82

Utflykt

Nepal 2009Posted by kengor Sat, October 17, 2009 13:24:01
Idag var det sovmorgon, klockan ringde 05.30. Ner till stupan, tillbaka för en dusch och frukost. Ner till ingången till stupan och tog en taxi till Thamel. Idag skulle Sandra och jag åka på utflykt. En taxi var ordnad, han skulle köra oss till ett par olika ställen vi valt ut. Vi hade bokat honom mellan 08.00 och 14.00.

Första stopp var Ichangu Narayan utanför Kathmandu. Ett hinduiskt minnesmärke. Nu hade vi nog missat ett och annat när vi läste om detta. Vi trodde att vi skulle gå genom skogen för att komma dit, så vi såg fram emot lite trekking. Men av det blev det ingenting. Platsen låg precis intill vägen, så det var max 5 meter vi gick. När vi läste lite noggrannare i böckerna så insåg vi att det var resan upp till platsen som var själva grejen. Och det kunde vi hålla med om, branta smala grusvägar med hyfsade stup vid sidan. Nåväl vi gick runt en liten stund, snackade med några barn som skulle visa oss hur högt de kunde klättra i träden. Jag hade köpt en påse kakor bara för att få lite växel. Den påsen gav jag till killarna. Dom försvann raskt med den. Troligen var den uppäten innan nån annan hann se vad dom hade.

Idag är det Dog Day. Hundarnas bästa dag på hela året. De smyckas med en tikka (ett färgmärke i pannan) och en blomstergirland. Det ser så kul ut när man ser hundarna med sina röda märken i pannan och en girlang av gula tagetes runt halsen.

Nåväl, nu var vi nöjda med detta. Dags för lite utmaningar – Nagarjun Forest Reserve. Dags för skogspromenad. Väl framme löste vi inträde (ganska dyrt, 50 SEK/person) och så gav vi oss iväg. Det var en 5 kilometer lång led man kunde gå, uppför, brant uppför. I början var det trappor, men sen blev det lite lätt halkig lera. Detta i kombination med lutning gjorde att vi insåg att det kanske inte var så lämpligt att ge sig på detta utan bra hikingskor. Myggen gjorde ju inte saken bättre (speciellt med tanke på buddhistkursen – man skall inte döda). Så vi bestämde oss för att strunta i skogspromenaden. Det hela slutade med lunch på Flavors i Boudha istället.

Jag tog farväl av Sandra och önskade henne lycka till med boken hon tänkte skriva under några månader här i Nepal.

Gick några varv runt stupan innan jag återvände till hotellet.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post81

Thamel

Nepal 2009Posted by kengor Sat, October 17, 2009 13:05:13
Tidig väckning, börjar nästan bli van vid detta nu. Det var fortfarande mörkt när jag gick ner till stupan. Gick några varv runt den innan jag vände tillbaka till hotellet och frukosten.

Efter att ha ätit tog jag en taxi till Thamel. Skulle träffa Sandra (en amerikanska från kursen). Vi skulle göra lite sightseeing i omgivningarna. Vi började med Garden of Dreams, en oas i larmet i Thamel. Det är en trädgård som byggdes 1920, men som sedan förföll totalt. Den restaurerades och återinvigdes för några år sedan. Mycket rofullt att vandra runt eller bara sitta och glo en stund.

Dags för nästa turistattraktion – det Kungliga palatset. Låter imponerande, men det byggdes på 1960-talet och kändes nästan lite öststat över det hela.

Vi såg även platsen där den kungliga massakern ägde rum 1 juni 2001. Den berusade och drogpåverkade kronprinsen Dipendra sköt ner 10 medlemmar av den kungliga familjen, däribland kung Birendra och drottning Aishwarya.. Kronprinsen avslutade det hela med att skjuta sig själv.

Efter detta skiljdes jag från Sandra och tog en taxi tillbaka till Boudha. Åt lunch och gick sen till Diki Khangsar. Där blev det bollspel, jag och en av de äldre ungarna tränade på att kasta basket. Kan inte påstå att jag var bäst, fast jag var längst.

Cyklarna behövde pumpas, så jag och två cyklar och tre barn traskar iväg genom folkvimlet till cykelreparatören. Han fixade sadeln som behövde höjas lite, stödhjulen skulle skruvas fast och alla däck pumpas. Det var två glada barn som cyklade iväg när vi var klara. Nu kom dom inte speciellt långt eftersom det var så oerhört mycket folk ute. Man förberedde inför kvällens festligheter. Det är en stor hinduisk högtid.

Det började skymma så jag bestämde mig för att promenera tillbaka till Boudha innan det blev mörkt eftersom jag inte hade nån ficklampa med mig (den låg på hotellrummet).

Middagen bestod av en liten påse chips och en liter vatten.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post80

Marita & Håkan

Nepal 2009Posted by kengor Sat, October 17, 2009 12:45:19

När jag kom till Boudha var det fortfarande förmiddag så jag slängde in väskan på mitt nya hotell och sen gick jag iväg till Diki Khangsar där Marita och Håkan skulle vara. Mycket riktigt, dom var där. Dom skulle precis gå och titta på det nya biblioteket på skolan i området. Så jag hängde på. Bibliotekt var nymålat med stora fina bokhyllor. Tyvärr så var inte hyllorna fulla med böcker, det fanns en del men det behövs verkligen fler.

Efter studiebesöket gick Marita, Håkan och jag till Boudha. Marita skulle leta hotellrum åt en bekant som skulle komma i slutet av månaden. Men först var vi tvungna att äta lunch. Den avslutades med kaffe och banankaka.

Första stället (där jag bodde innan och efter kursen på Kopan) hade inga rum. Nästa ställe, där jag bor nu, hade rum i ett par nätter. Det är högsäsong just nu, så det kan vara lite knepigt att hitta nåt om man inte bokat innan. Jag passade på att slänga in mina väskor på mitt rum när vi ändå var på mitt hotell. Efter att ha ordnat allt praktiskt gick Marita och Håkan tillbaka till Diki Khangsar. Jag gjorde inte så mycket mer denna dag. Läste, skrev och la mig tidigt.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post79

Nagarkot

Nepal 2009Posted by kengor Sat, October 17, 2009 12:34:24

Resan till Nagarkot för några dagar sedan gick bra. Chauffören rådde mig att ta ett par timmar sightseeing i Bhaktapur, Den tredje största staden i Kathmandudalen. Staden som grundades under 1100-talet låg strategiskt bra till för handelsvägen från Tibet. Här fanns otroligt vackra gamla byggnader. Jag hade en guide som vandrade runt med mig i 2 timmar. Sen var det dags att fortsätta färden upp till Nagarkot, 2175 meter skulle vi upp till.

Hotellet låg beläget med en otrolig utsikt över Himalaya (om vädret tillät). Jag käkade en lunch och satte mig sen på min balkong och blickade ut över molnen som täckte topparna. Hoppades verkligen att det skulle var klart morgonen därpå.

Det fanns inte så värst mycket att göra här,. Jag traskade runt lite i hotellets omgivningar, tittade på rovfåglar som kretsade runt, runt intill hotellet. Middag i hotellets restaurang, en drink i baren och sen till rummet för att titta på BBC World News. Släckte tidigt eftersom jag skulle upp i ottan för att se soluppgången över bergen.

Klockan ringde vid 05.00, de var fortfarande mörkt ute. Klädde mig varmt och gick ut på balkongen. En liggande månskära, en starkt lysande stjärna och konturerna av Himalayas bergstoppar mötte mitt öga. Det var molnfritt!

Gick till den stora terrassen där man kunde se ännu mer av bergen. Vi var ett antal där uppe, alla med kamera i högsta hugg. SÅ kom den då, den första solstrålen som träffar bergstopparna och färgar den gyllengula. Det är en otrolig känsla att se, tyvärr inte lika lätt att fånga på bild. Men jag gjorde mina försök. Får se om Photoshop kan hjälpa till att förbättra resultatet :-)

Efter en frukost styrde jag kosan till Boudha igen. Skulle träffa Marita och hennes man Håkan vid lunchtid.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post78

Turist - Javisst

Nepal 2009Posted by kengor Wed, October 14, 2009 03:18:06

Det har nu gått ett par dagar sedan jag lämnade Kopan. När jag åkte därifrån delade jag en taxi ner till Boudha med Mike från Canada. Han skulle bo på Guesthouset som låg bredvid det jag skulle bo på. Det blev en hel del internettande när jag kom tillbaka till Boudha. Kaffe, banankaka och Internet i flera timmar.

Dagen därpå skulle jag träffa Spiro (en italienare som också var med på kursen) i Patan, den andra största staden i Kathmandudalen. Där skulle vi besöka museum och tempel. Nästa dag kom och jag var i tid till vårt möte i Patan, och det var Spiro också. Problemet var bara att han hade bara en timme till förfogande innan han skulle förbereda sin hemresa som skulle ske på eftermiddagen. Så vi hann med ett besök på museet och en kaffe tillsammans. Sen sa jag farväl till Spiro och vandrade runt i Patan på egen hand (ja, tillsammans med 100-tals andra turister förstås).

När jag ändå var ute och turistade tänkte jag att det var väl lika bra att se fler saker på samma dag. Så jag satte mig i en taxi till Pashupatinath, det viktigaste hindutemplet i Nepal. Här kostade jag på mig en guide som vandrade runt med mig i nästa en timme. Han visade och berättade.

Vid floden Bagmati fanns också krematorieplatserna. På ena sidan bränner man döda kroppar, på den andra sidan tvättar man sig själv eller kläder. Jag såg när man förberedde en bränning. Bålet byggdes upp och kroppen lades på, den täcktes med halm och sen satte man eld på allt. När kroppen brändes kastade man kläderna personen haft i floden. Det var en underlig upplevelse att stå i röken och askan som blåser runt från krematoriebålen.

Efter rundvandringen här fortsatte jag på egen hand tillbaka till Boudha. Jag fick en kort beskrivning av vägen jag skulle gå och den fungerade bra. Efter ca 30 minuters promenerande i brännande sol så var jag framme igen vid stupan i Boudha. Gissa vad jag gjorde här – kaffe och banankaka så klart :-)

Resten av dagen ägnade jag åt att packa om. Jag ska bara ha en liten väska med mig till Nagarkot. Resten lämnar jag på the Valley Guesthouse. Imorgon förmiddag blir jag hämtad. Hoppas .på klart väder så att jag kan njuta till fullo av utsikten över Himalaya.

• Comments(2)//resebrev.kengor.eu/#post77

Kopan

Nepal 2009Posted by kengor Tue, October 13, 2009 16:27:25

Mina 10 dagar på klostret Kopan är så pass personliga så de tänker jag inte dela med världen. Men jag kan berätta hur en dag på Kopan såg ut.

05.45 Väckning - 06.00 Te - 06.30 Meditation - 07.30 Frukost - 09.15 Undervisning - 11.45 Lunch - 14.00 Diskussionsgrupp - 15.30 Undervisning - 17.00 Te - 18.00 Meditation - 18.45 Middag - 19.45 Meditation/Undervisning - 21.00 Slut för dagen.

De sista två dagarna var det ingen undervisning utan bara meditation. Sju pass på 45-60 minuter fördelade över hela dagen.

De3t är allt jag berättar om Kopan.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post76

Kathmandu

Nepal 2009Posted by kengor Thu, October 01, 2009 15:46:05

Jag kom inte upp så tidigt som jag hade tänkt mig. Klockan var 8:30 när jag masade mig ner till trädgården och åt min frukost. Sen tog jag med mig väskan med kläder som jag tagit med till barnhemmet Diki Khangsar. Kläder var skänkta av Malin och Monica bl a. Det blev en svettig tur genom gatorna i Boudha. Soligt och varmt var det. Amerikanskan jag mötte på planet igår sa att nu är det en stor högtid i en vecka så alla är borta. Det kommer framför allt att märkas på trafiken som kommer att vara mycket lugnare. Stämde inte riktigt. Det var lika stökigt och trångt som jag mindes det. Nåväl, jag kom fram till Diki Khansgar utan problem. Där träffade jag Pala och 7 av de 8 barnen. Amala och minstingen var vid stupani Boudha. Kläder överlämnades under fotograferande av Jampa och Saldon. Malin – spelet var uppskattat, men jag såg bara att de gjorde vackra mönster med de färgade bitarna. Tror inte att de spelade som det var tänkt, men vad gör det, 3 barn var fullt sysselsatta med det i alla fall.

Jampa och Saldon arbetar för Tibet Charity i Nepal så de visade mig runt i det Youth Centre som finns nära barnhemmet. På centret finns olika möjligheter till undervisining. Jag såg sy-klassen. Där fanns plats för 8 ungdomar som kan lära sig att sy. Inte bara lär de sig ett hantverk som i framtiden kan ge inkomster, de lär sig också om den tibetanska kulturen eftersom det man tillverkar har sitt ursprung i tibetanska kläder, bruksföremål och tradition.

Förutom sy-klassen så finns det en dataklass. Här finns också möjlighet för 8 ungdomar att skaffa sig kunskaper inom data, webdesign och liknande. Kurserna hålls framför allt av Jampa och han undervisar i Photoshop, Illustrator, Flash mm mm. Idag var det fokus på det som vi alla önskade att vi kunde när datorn packar ihop, bl a reparera och formatera. På tal om packa ihop, de datorer som fanns hör verkligen till modellen äldre. Det är med nöd och näppe som datorerna funkar med Windows XP. De nya moderna grafikprgrammen kräver ju en hel del minne och processorstyrka och det är inte alltid de datorer som finns klarar detta. Så det finns ett stort behov av datorer.

På förmiddagarna hålls också engelskkurser. Att kunna främmande språk öppnar fler möjligheter till jobb i ett land som besöks av utländska turister.

Efter några timmar så återvände jag till stupan i Boudha (jag bor alldeles i närheten av stupan) Gick till ett café som jag besökt tidigare, där man kunde använda trådlöst internet. Finemang, gjorde en beställning på Paneer Pakora och en annan vegetarisk rätt. Öppnar ryggsäcken för att plocka upp min dator – ingen dator i ryggsäcken. Nä just det, den låg ju kvar på golvet i Youth Centre där jag sist haft den. Snabbt stoppa beställning och be dem vänta tills jag kom tillbaka om ca 30 minuter. "Men du kan låna en lap-top av oss, så länge" sa den vänliga personalen, men jag var ju ändå tvungen att hämta min egen, så det blev en rask promenad till denna varma dag. Kanske skulle haft med min stegräknaren i alla fall.

Personalen bara log vänligt mot mig och frågade "did you find it sir?" när jag klev in igen, svettig och troligen högröd i nyllet. Kanongod mat och mycket internettande blev det.

Nu är jag tillbaka i mitt rum. Ska packa om lite grann. Imorgon åker jag till klostret (Kopan) och kommer bara att ta med mig det nödvändigaste. Resten lämnar jag här på guesthouset eftersom jag kommer tillbaka hit när jag kommer ut från Kopan. Så från imorgon och minst 10 dagar framöver kommer jag inte att skriva nåt resebrev, eller skicka några mail, eller ta emot några SMS. Kort sagt, jag kommer att befinna mig i total radioskugga.