Resebrev

P.S.

Transsibiriska till Japan 2010Posted by kengor Mon, October 04, 2010 10:19:38
Vilken resa det har varit!

Det kommer att ta sin tid att hinna bearbeta och smälta alla intryck. I dryga 5 veckor har jag konstant matats med nya intryck och upplevelser. Ibland har det inte funnits tid till att hinna reflektera på det jag sett eller varit med om. Men det är väl det de mörka vinterkvällarna skall användas till.

Jag har i alla fall lärt mig att åka tunnelbana i 4 världsstäder, Moskva, Beijing, Seoul och Tokyo. Känns som jag hittar lika lätt där som bland hållplatserna på Järntorget här hemma.

Resan hade inte varit densamma om vi inte haft 2 utmärkta färdledare. Först Peter som gjorde allt vad han kunde för att vi skulle åka varenda möjlig linje i Moskvas tunnelbanesystem i jakten pa kristallkronor (som vi aldrig hittade). Peter körde vi slut på, han gav upp redan i Beijing smiley och istället kom hans fru Marianne som med nya krafter tog sig an gruppen. Hon lotsade oss genom Korea och Japan. Stort tack till bägge som la extra värde till resan.

Nu väntar jobb och planerande av nya resor.

Vill du veta mer om resan så kolla på Rosa Bussarnas hemsida - KLICKA HÄR!

/K

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post106

Tokyo

Transsibiriska till JapanPosted by kengor Fri, October 01, 2010 08:49:19

Trots att jag tankt ta sovmorgon vaknade jag tidigt. Lag och stirrade i taket en stund innan jag gick upp och duschade. Sen ner till lobbyn och datorerna med Internet. Satt ett tag innan de andra kom ner. Da stack vi ivag till Shibuya dar den valbekanta korsningen med alla overgangstallen finns.

Tyvarr sa hade vi inte valt nagon bra dag for sight-seeing. Det regnade, inte i narheten av hur det regnade i Seoul, men tillrackligt mycket for att det begransade oss lite.

Vi tog ett tag och akte vidare fran Shibuya till Harajuku och Meiji Jingu. Har vandrade vi runt i regnet och tittade pa de gamla byggnaderna.

Trotta pa att vara blota bestamde vi oss for att aka till Akihabara, stallet for shopping av elektronik. Sanning och saga sa var vi mest ute efter mat, sa det blev lunch innan vi kastade oss in i ett av de manga varuhus som finns. Jag kollade mycket pa kameror och objektiv, men holl hart i planboken och kopte ingenting. Trotta av allt ovasen i Akihabara sa akte vi till hotellet for att vila bade kroppen och oronen. Att torka upp lite efter blotan var ocksa skont.

Nar vi aterhamtat krafterna fram emot kvallen sa tog vi tunnelbanan till Roppongi. Har tog vi hissen i Mori Tower, anda upp till Tokyo City View pa 52:a vaningen, 218 meter upp i luften. Eftersom det fortfarande regnade lite sa var inte utsikten perfekt men tillrackligt for att det skulle svindla lite nar man tittade ut och ner mot marken., Bilarna sag ut som sma leksaksbilar. Vi var hogre upp an en del av de skyskrapor som fanns i narheten. Vi vandrade vaningen runt och fick en bra bild av hur stort Tokyo ar.

Pa samma vaning ligger Mori Arts Center Gallery. Har fanns utstallningen Sensing Nature, en utstallning av japanska moderna konstnarer. Som avslutning pa kvallen at vi middag pa den italienska restaurangen som ligger intill museet. God pasta, gott rodvin och utsikten over Tokyo. En bra kvall!

Nasta morgon ringde klockan 04.10. Vi skulle till fiskmarknaden och forhoppningsvis fa se fiskauktionen. Men dar fick vi tji. Trots att vi tyckte att vi var tidiga sa var det redan fullt nar vi kom. Man slapper bara in 70 personer som far se auktionen. Sa vi fick vanda och styra vara steg mot en av de manga sma restauranger som finns pa marknaden. eftersom vi inte atit nan frukost var vi ganska hungriga, Klockan 06.00 satt vi at at sushi sa det stod harliga till. Perfekta bitar, lagom lite ris, fisk som smalte i munnen, underbart goda Maki. Gront te att skolja ner med. Riktigt bra, men kanske lite ovanlig frukost.

Vi akte tillbaka Ueno, omradet dar vi bor, och promenerade harifran till Asakusa. Har tittade vi pa Sensoji templet. Fran templet borjade vi ga den 250 meter langa gatan som pa bagge sidor kantas av sma butiker. Ni kan ju rakna ut hur det slutade. Nicke och jag okade pa stegen mednas Helenas och Suzannes steg blev langsammare och langsammare tills de kom till helt stillastaende i en av de forsta butikerna. Det var det sista Nicke och jag sag innan vi raskt skyndade darifran.

Vi gick till Kappabashi istallet. En 800 meter lang gata med koks- och restaruangutrustning. Tandpetare i storpack, fardiga matratter i plast att anvandas som skyltning, tallrikar,m bestick, atpinnar i aprti och minut, grytor och pannor, skyltskap och klader for restaurangpersonal. Allt fanns har. Jag slog faktiskt till pa ett par atpinnar i stal.

Resten av eftermiddagen agnades at tupplur , lasning, sudoko och slostirrande. Pa kvallen var hela ganget ute och kakade tillsammans. Ingrid vann Rosa Bussarnas utlottning av ett presentkort vart 2.000SEK. Bra grundplat pa nasta resa.

Sista dagen i Tokyo var jag i Ueno Park och strovade runt. Det pagick nagon slags pan-asiatisk dag, sa det fanns olika stand med mat fran alla mojliga asiatiska lander. Passade bra for en som ar svag for mat fran denna del av varlden.

Fran parken gick vi till Asakusa och fikade dar. Helena och Suzanne skulle ga en sista svang pa marknaden. Nicke och jag tog en battur istallet. Kul att fa ett helt annat perspektiv pa staden. Tillbaka pa land igen sa tog vi en ol i en grand. Bestallning gjordes genom ett hal i vaggen. Nar olen var urdrucken gick vi tillbaka till hotellet. Damerna var redan dar. Suzanne hade lyckats handla lite igen. Snart dags att ga ut och ata sista middagen i Tokyo - for den har gangen. smiley

Imorgon startar hemresan. Det som tagit oss nastan 5 veckor att resa, fran Sverige till Tokyo kommer vi nu att avverka pa 8-10 timmar.

Verkligheten kommer rusande mot oss, jobb och annat skoj vantar bakom kroken.

Vi ses och hors dar hemma!

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post105

Takayama

Transsibiriska till JapanPosted by kengor Thu, September 30, 2010 01:29:32

Fran storstaden Kyoto tog vi taget till den betydligt mindre staden Takayama. Resan tog ca 4 timmar och nar vi kom fram mottes vi av personal fran det stalle vi skulle bo pa. Vi kunde inte checka in forran senare pa dagen, men de tog han om vara ryggsackar sa vi slapp slapa runt pa dem. Dags att utforska igen.

Jag gav mig ivag pa en tempelvandring som enligt kartan skulle ta 2 timmar. Det var inte helt enkelt att folja kartan. Det gav en hel del utrymme for egna tolkningar hur man skulle ga. Jag fick ta hjalp av en japansk dam pa cykel som hjalpte mig att oversatta verkligeheten till karta. Till slut knackte hon koden och kunde peka ut vilken riktining jag skulle ta. Vandringen tog mig uppfor en kulle och genom en regnskogsliknande skog. Skuggigt och svalt. Till slut kom jag ner pa andra sidan och sag staden nedanfor. Mycket riktigt, det tog ca 2 timmar att traska runt. Ett och annat tempel sag jag pa denna vandring.

Val pa hotellet var det dags for traditionellt bad. Varmt och avslappnande att ligga i det heta vattnet. Pa kvallen at vi en traditionell japansk maltid pa hotellet. Det blev en tidig kvall. Somnade sott pa madrassen pa tatamimattan i vart rum.

Nasta morgon slantrade vi, Helena, Suzanne, Nicke och jag, ivag till de morgonmarknader som finns. Nar damerna avancerat 2 meter pa 15 minuter gav jag upp. Jag lamnade dem och Nicke, som har mer talamod med shopping an vad jag har, at sitt ode och vandrade ivag pa egen hand. Fikade, laste och lunchade innan det var dags att traffas pa stationen och kliva pa taget som skulle ta oss till Tokyo.

Tagresan borjade med ett lokaltag till Nagaoya. Sparet vindlade sig intill en flod ner genom dalgangen. Pa bagge sidor reste sig gronkladda berg. I botten pa dalgangen rann en flod som ibland var pa var vanstra sida men sen for taget over en bro och da dok floden upp pa hoger sida. Vattnet kastade sig fram mellan och over stenar och klippblock. Ibland andrade vattnet farg, fran det vilda vita till ett stilla smaragdgront. Det hande vi en damm som byggt. Vattnets framfard hejdades av dammvaggen och samlades upp till en liten sjo. Men nar vattnet kom ut pa andra sidan tog det fart igen. Det var ett fascinerande skadespel att betrakta.

I Nagaoya bytte vi tag till Shinkansen. Vi kom till Tokyo lagom till rusningstrafiken. Tank er 14 personer med bagage som skall pa lokaltaget/tunnelbanan. Ja de var precis sa trangt som man kan forestalla sig. Men vi klarade av aven detta. Alla kom med samma tag och av vid ratt station. En 15 minuters promenad innan vi var framme vid vart hotel. Sma rum med vanliga sangar, ett pyttelitet badrum. Innan man klev in i det skulle man ha bestamt om man skulle ga in framlanges eller backa in. Nar du val var pa plats gick det inte att andra sig.

"Middag" pa McDonalds. Snack pa rummet sen dags att knoppa. Imorgon skall Tokyo utforskas.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post104

Kyoto

Transsibiriska till Japan 2010Posted by kengor Mon, September 27, 2010 12:11:52

Vi kom till Kyoto på kvällen. 10 minuters promenad från stationen låg vårt hotell, Kyoka. Ännu ett traditionellt ryokan, tatamimattor, madrass på golvet, kimono och tofflor. Ett par tofflor när man kommer in. Dessa byter man till ett annat par när man går på toaletten. Det gäller att ha koll på vilkken toffla man har på foten.

Efter att ha installerat oss så givk vi ut och åt den lokala specialiteten, Okonomi-yaki. Kul att prova på. Detta sköljdes ned med öl och varm saké.

Nästa dag gick I kulturens tecken. Vi tog buss till Nijo-Jo Castle. En imponerande byggnad med ett väldigt speciellt golv. När man går på det låter det som en fågel, därav namnet, Näktergalsgolvet. Tanken vara tt det skulle varna om någon inkräktare kom in i slottet.

Härifrån tog vi bussen till Ginkaku-ji, Silverpaviljongen. Vi vandrade på Filosofernas gång utefter en liten kanal, satt och drack kaffe och bara njöt av stillheten. Att vandra här på våren måste vara fantastiskt när körsbärsträden blommar.

En ny buss, nu till Gioan, kvarteret där man med lite tur kan se en riktig geisha. Men jag hade ingen tur denna gång. Ofta skymtar men dem bara när de glider in eller ut ur en byggnad, på väg till eller från ett uppdrag. Härifrån promenerade vil tillbaka till hotellet. Käkade god japansk mat på en restaurang i närheten av hotellet. Satt och och snackade väl tillbaka på hotellet. Det blev en ganska sent innan vi kom isäng.

Men det hindrade mig inte från att kliva upp vid 8-tiden. Vi käkade frukost på ett ställe i närheten. Sen gick vi till stationen, en ultramodern skapelse, rulltrappor som ser ut att leda rätt upp i himlen, men de leder till Happy Terrace, en terrass varifårn man har en fantastisk utsikt över hela Kyoto.

Promenad till shoppingdistriktet. Jag köpte bara ett par långa chopsticks, bra att ha när man lagar mat. Andra shoppade loss på ringar, kimonos, knivar (inga namn nämnda). Promenad tillbaka till hotellet. Traditionellt bad och slafsar nu runt i kimono och väntar på att bli hungrig så vi kan gå ut och äta.

Imorgon drar vi vidare in i landet och lite upp i bergen.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post103

Hiroshima

Transsibiriska till Japan 2010Posted by kengor Mon, September 27, 2010 02:13:56

Klockan var bara 5 när den ringde. Taxi till busstationen och på en buss till Busan. Det tog ca 4 timmar att åka från Seoul i nordväst till Busan i sydost. Här fick vi vänta i några timmar innan det var dags att stiga på färjan till Shimonoseki i Japan. Stilig stor 4-bäddshytt med dusch och toa. Så snart vi lämnat hamn märkte vi av en liten sjögång. Vi gungade oss hela vägen till Japan. Inger i vår hytt blev sjösjuk men i andra hytter fanns de en och annan som drabbades.

I Shimonoseki skulle våra vouchers för Japan Rail Pass lösas in till riktiga pass. Marianne ägnade närmare en timme till detta medan vi andra rände runt och letade frukostställen. När alla dessa bestyr var avklarade tog vi ett lokaltåg till Kokaru och där bytte vi till Shinkansen som tog oss till Hiroshima.

Framme i Hiroshima bytte vi till en spårvagn och åkte ca 30 minuter, men sen var vi framme vid vårt ryokan (hotell). Tatamimattor på golvet, kimono, tofflor, ja hela paketet. In med ryggsäckarna och ut på stan. Nicke och jag behövde växla pengar så vi gick till en bank i tron att det skulle vara en enkel sak. Men icke sa Nicke. En himla massa bugande och vänliga personer som hjälpte oss till rätta. Blanketter att fylla i, stolar att sitta och vänta på, fler vänliga personer som kom och berättade att det kunde ta en stund, mer väntande, vänliga personer som bad om ursäkt för att det tog så lång tid. Ännu mer väntande, men till slut så kom nummer 543 upp på tavlan. Jippieee! Räknande och kontrollräknande innan våra dollar försvann in i bankens inre. Ut kom till slut japanska yen. Dryga timmen tog detta äventyr.

Under tiden hade Helan och Suzanne börjat undra om vi hade försvunnit eller blivit kidnappade. När en ambulans stannade utanför banken blev de riktigt oroliga. Men vi hade ju bara suttit och haft det ganska skönt i väntan på våra pengar. Nu var det dags att få lite lunch. Det blev en macka på Subway (ett ställe som jag aldrig skulle komma på att besöka hemma. Men här var det OK)

Hiroshima – svårt att försöka beskriva hur det var att gå runt och titta på museet, minnesplatserna, parken, atombomsdomen och allt annat som finns här. Så jag gör inte ens ett försök.

På ryokan finns ett traditionellt japanskt bad.i källaren. Man sitter på små pallar och tvagar sig. När man är ren och fin så kan man glida ner i det stora badkaret med hett vatten. Skönt och avkopplande.

Middagen avnjöts på (håll i er) en argentinsk restaurang. En köttbit och ett glas Malbec. Gott. Slocknade som ett ljus när jag la mig.

Nästa dag gjorde vi en utflykt till Itsukushima. Spårvagn i 45 minuter och sen färja i 20 minuter. Vi vandrade runt på ön och fotade en hel del. Det fanns en hel del halvtama tiggande hjortar som gärna kom fram och kollade om man hade nåt ätbart att dela med sig av.

Tillbaka till stan. Äta lunch, fika, hämta väskorna på hotellet och ta spårvagnen till stationen. Här tog vi Shinkansen till Kyoto.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post102

Seoul

Transsibiriska till JapanPosted by kengor Wed, September 22, 2010 00:56:57

Dagen efter att vi varit till DMZ sa tog vi tunnelbanan in till city och strosade runt. Helena och Suzanne fastande pa en marknad sa jag lamnde dem at sitt ode och vandrade vidare mot N Seoul Tower. Tog linbanan upp och gick runt och tittade pa utsikt och manniskor. Tog mig sen sakta tillbaka till guesthouset. Nar jag kom dit hade damerna annu inte kommit tillbaka. Po om po rasslade olika deltagare fran gruppen in pa gusethouset. Allt som inhandlats under dagen skulle forevisas och kommenteras. Trottande lite pa det sa jag gick upp pa overvaningen och surfade pa natet istallet.

Pa kvallen var Helena, Suzanne, Gunnar, Marianne (reseledare) och jag ivag till en koreansk resaturang. Vi fick sitta pa tunna kuddar pa golvet och grilla flaskkott pa en grill pa bordet. Det grillade kottet lades pa ett loc\v, pa med lite sas och tillbehor (marinerad lok och rattika) gor ett litet paket av allt och stoppa i gapet. Valdigt gott.

Nasta dag var tankt att anvandas till sight-seeing i Seoul. Det borjade bra, ett stilla duggregn foll. Pa med regnjackan och ivag till city och Seoul City Tour Bus. Vart forsta stopp var War Memorial Museum. Har skulle vi fa bakgrunden till Koreakriget. Efter att ha gatt runt och sett och last om kriget i nagon timme kande vi att det var dags att fortsatta bussturen.

Nar vi kom ut fran museet sa hade regnet tilltagit betydligt. Nu var det skyfall. Busshallplatsen oversvammades under de 10 minuter vi stod dar och vantade pa bussen. Nar bussen val kom sa fick vi vada i 30 cm hogt stromt vatten for att ta oss upp i bussen. Nasta stopp skulle bli en marknad dar vi tankte ata lunch

Regnet fortsatte med oavbruten intensitet. Ibland var det som mom nagon stod och slangde hinkar med vatten, sa kraftigt var regnet. Regnandet ackompangerades av ett blixtrande coh askande som kunde skramma vem som helst. Det small rejalt.

Val pa marknaden letade vi upp en restaruang dar vi kakade lunch. De fick nog ta in en byggtork efter att vi varit dar. Allt var blott. Byxor, kalsingar, skor, ryggsack, iPod, kamera, kartorna lostes upp nar man tog i dem. Det enda som var torrt var t-shirten som tacktes av regnjackan, s[ det var en bra jacka i alla fall.

Pa gatorna var det att par cm vatten. Bilarna gjorde vackra vattenkaskader nar de km korandes, Men det gallde att halla sig undan annars fick man en extra dusch.

Aterigen stod vi och vantade pa City Tour bussen. Nar den till slut kom fick vi veta att det var den sista bussen for dagen. Det gick inte att kora pa grund av allt vatten i stan. Flera gator var oversvammade och avstangda. Bussen kunde heller inte kora till varavstigningsplats. Istallet blev vi avslappta vid en tunnelbanestation. Dar tog vi linje 3 och bytte sen till linje 2 som ar var linje. Nar vi borjade narma oss var station sa gick taget langsammare och langsammare. Vi sag genom fonstret att det var massor av vatten i tunneln. Framme vid stationen sag vi vatten forsa nerfor trapporna. Taget krop forbi stationen utan att stanna.

Vi fick oss en ofrivillig promenad i skyfallet. Fran stationen efter var klafsade vi genom regnet, blotare an nagonsin. Vi fick sen hora att var station hade varit oversvammad eoch att det varit 50 cm vatten pa gatorna runt omkring. TV-nyheterna visade inslag om detta. Under dagen kom det 300 mm regn. Imponerande.

Det var ett gang blota personer som klev in pa guesthouset. Vi fick hora att alla som hade gett sig ut denna dag hade haft snarlika upplevelser som vi. Nu gallde det bara att fa av sig alla blota klader, hitta nanstans att hanga dem pa tork (svart i ett 6-baddsrum med minimal golvyta och inga upphangningsmojligheter), hoppa in i en varm dusch, pa med torra klader och sen fa sig en kopp kaffe och en kaka (det hann vi med att handla pa vagen).

Kvallens middag blev kott och salladsbuffe. Tack och lov hade regnet lugnat sig lite. Sa dagen slutade som den hade borjat. Med ett stilla duggregn.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post101

DMZ

Transsibiriska till JapanPosted by kengor Sun, September 19, 2010 10:56:34

Vi hade ingen storre tur med vadret idag. Det var en gra filt som omsvepte Seoul med omgivningar. Ett stilla regn foll ocksa. Men det gjorde inte sa mycket eftersom vi skulle aka till DMZ. Vi hade tre stallen att besoka dar. Tyvarr kunde vi inte komma in de 4 meter i Nordkorea som man kan gora nar det inte ar helg. Men vi besokte en av de tunnlar som upptackts. Fram till idag har 4 stycken upptackts. De utgar fran Nordkorea och fortsatter under den demilitariserade zonen och in i Sydkorea. Man utgar fran att de var tankta vid en eventuell nordkoreansk invasion av sydkorea. Troligtvis finns det fler an de som upptackts fram till idag.

Tunnel No 3 som vi skulle ga ner i ligger 73 meter under markytan. Det var brant nerfor for att komma fram till tunneln. Den forsta strackan ner var det inga problem med hojden eftersom denna del har gjorts fran Sydkorea och anpassats for att turister skall kunna komma latt ner. Men val nere vid tunnelstarten sa var det lite si och sa med takhojden. Jag ar oerhort tacksam for att jag hade hjalm annars hade jag nog fortfarande legat avtuppad nere i underjorden. Det klonkade till bade en och tva ganger i hjalmen nar jag traskade runt dar nere. Den enda som obehindrat kunda ga runt dar nere utan risk for att sla i skallen var Suzanne, men hon ar a andra sidan inte langre an 152 cm over havet.

Vi gick ca 200 meter i riktining mot Nordkorea. Fram till en avsparrning (stalvagg) som gjorts av sydkoreanerna for att ingen skall kunna komma igenom fran Nordkorea. Det finns tre sadana stalvaggar som sparrar av tunneln bara for att man skall vara pa den sakra sidan.

Val uppe vid markytan igen sa tog vi plats i bussen och fortsatt till en utsiktsplats dar man kan se ut over/Nordkorea. Har gjorde tyvarr vadret att vi inte sag sa bra. Det var ett regndis som lag over omradet, men vi kunde anda se lite grann av den norra delen av det delade landet. Fotografering var inte att tanka pa, militar gick omkring och upplyste direkt om nan ens forsokte ta upp en kamera.

Slutligen akte vi till en station som byggdes for ca 8 ar sedan. Den har sedan dess anvants endast 2 ganger. Det fanns en overenskommelse med Nordkorea att Sydkorea skulle kunna nyttja jarnvagen genom Nordkorea for att pa sa satt kunna fa ut och in varor landvagen och slippa vara helt beroende av fartygstransporter. Allt var frid och frojd, stationen och ett magasin byggdes och testade 2 ganger. Sen sa Nordkorea nej. Sa det blev inga transporter den vagen. Men nu finns det i alla fall en station som kan anvandas om landet nagon gang i framtiden blir ett enat land.

Tillbaka till Seoul. Dags for mat. Italiensk restaurang. Pizza i Korea. Det var gott.

Eftersom vadret fortfarande ar lite si och sa, regn och gratt, sa blir det mest sloande pa Guesthouset. Vi har kollat vaderprognosen och det ser inte nat vidare ut, men tanken ar att nagra av oss skall ge oss ut pa sight-seeing imorgon.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post100

Golden Bridge Ferry

Transsibiriska till JapanPosted by kengor Sat, September 18, 2010 09:45:58

Busstransfer till farjeterminalen. Pa farjan och sen vanta pa avfard. Vi hade blivit placerade i Business Class hytter. En rejal hytt med 4 kojer, ett bord och 4 stolar. Stolar och bord har inga eller valdigt korta ben. Allt hander pa golvniva. Inte latt for oss som ar lika viga som ett cementblock. Vanliga klass ar stort rum med 15-20 madrasser pa golvet. Sa det var ganska skont med lite lyx pa overresan.

Vi kom ivag drygt 1,5 timmar efter utsatt tid. Havet var spegelblankt. Middag i restaurangen, en ol i baren och sen till kojs. Sov som en klubbad oxe. Vaknade vid 6-tiden. Frukost och vantan pa att vi skulle komma fram till Incheon (hamnstaden). Dit kom vi efter att ha slussat in i hamnen. Mottes av killar som tog oss i forbestallda taxis in till det Guesthouse vi skulle bo pa. Tog en svang i de lokala omgivningarna.

Resten av dagen kommer jag att sloa pa guesthouset. Imorgon aker vi till gransen och tittar in i Nordkorea.