Resebrev

Final

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Wed, April 20, 2011 05:22:32
Så närmar sig detta äventyr finalen. Och eftersom själva resan varit magnifik så skall även finalen vara det. Vi avslutar det hela med ett par lata dagar på ett flashigt hotell här i Kathmandu. Har precis avnjutit en frukost i skuggan på terassen. Suzanne har lagt sig vid poolen och själv sitter jag på rummet och skriver. Nu på förmiddagen kommer ett tyskt par, som vi lärde känna på Tibetresan, hit till hotellet. Sen skall vi tillsammans gå till stupan i Boudha.
Resan från Tibet gick bra även om vi var lite oroliga på bilresan till flygplatsen. Guiden var lite sen så vi fick plocka upp henne på vägen. Sen var det en kilometerlång militärkolonn som stoppade upp trafiken. Det tog en bra stund innan vi kommit förbi alla militärfordon och kunde gasa på. Men vi kom fram i tid. Sen kom vi ändå inte iväg förrän 1 timme efter utsatt tid.
Själva flygresan tar bara en timme, men det var en skumpig timme. Rejält ovädet över Kathmandudalen, så det var kraftig turbulens. Men det var bara att hänga med i gungandet. Väl nere på marken möttes vi av ett kraftigt skyfall med åska och blixtar.
Vi hittade snabbt bilen som väntade oss, åkte till hotellet och checkade in. Tog en taxi till Diki Khangsar och träffade barnen och Saldon en sista gång.
På kvällen var det drinkar och snacks på hotellet. Så mycket mer blev inte gjort den dagen.
Imorgon kväll börjar hemresan. Då ska jag bara sjunka ner i en flygplansfåtölj med ett glas bubbel i näven. Luta mig tillbaka, sluta ögonen och börja skissa på nästa resa.
Tack och adjö för denna gång.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post127

Kloster

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Mon, April 18, 2011 11:54:59

Sista dagen i Lhasa, Tibet ägnar vi åt samma sa som vi gjort under hela resan här. Vi besöker ett par kloster. På morgonen gick vi till ett litet nunnekloster där man genomförde en puja. Vi satt ganska länge och bara lyssnade på när nunnorna reciterade mantran.

Sen gick vi till det lilla te-ställe som drevs av nunnorna. Här samlades de som bodde i området, eller de som gjorde kora och ville vila benen. Vi fick kontakt med en äldre dam som satt mitt emot oss. Hon höll på med att göra samba, en mjöl-jaksmör-te blandning som knådas i en liten läderpåse. Smaken blir så mycket bättre när det görs i en läderpåse. Hon bjöd oss att smaka, och varför inte. Det smakade inte nånting, ungefär som att tugga på deg.

Nu kom vår guide med mjölk-te så vi fick flytta till en annan plats där vi kunde sitta tillsammans. Här hamnade vi med tre äldre damer som vi även fotograferade. De piffade till håret innan bilderna togs. Sen skrattade de gott när vi visade resultaten. Även de som satt intill ville se hur bilderna blev.Vi avslutade vårt te och gick tillbaka till Barkhor.

Efter lunch ville vi ha kaffe. Guiden visade oss till ett snobbigt kaffeställe vid ett av de större hotellen. Här drack vi espresso och åt chokladbrownies. Dyrt som skam. Nästan i nivå med hemma.

Med fulla magar gav vi oss ut på promenad i stan. Nästa anhalt skulle bli postkontoret. Jag behövde ett frimärke till det enda vykort som skulle skickas härifrån. När det var avklarat kom bilen och vi hoppade in och for till dagens andra kloster, Sera-klostret.

Sera-klostret är ett relativt stort munkkloster. Här sker utbildning i buddhistisk filosofi. En gång i tiden fanns här tusentals munkar, men nu är det bara ett hundratal. Vi fick tillfälle att bevittna en ”debate”. Enkelt förklarat, hoppas jag, är det en slags frågor-svar situation.

En munk ställer en fråga rörande buddhistisk filosofi och en annan munk skall omedelbart besvara den. Svaret ger ofta upphov till följdfrågor. På detta sätt är det inte bara en fråge-svar stund utan även ett lärotillfälle. Ett tillfälle att utveckla tankar.

Nästa dag är rollerna ombytta. Till frågeställandet hör också en liten ritual inkluderande stamp i marken och klapp i handen. Diskussionerna kan ibland se ganska hetsiga ut. Men de avslutas ofta i ett leende och ett skratt.

Bilfärd tillbaka till stan och Suzanne och jag unnade oss även idag en glass. Det är riktigt varmt på dagarna, 25-30 grader och strålande solsken.

Ikväll skall vi äta tillsammans med den andra grupp som åkt parallellt med oss. Imorgon bitti flyger vi till Kathmandu.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post126

Potalapalatset

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Sun, April 17, 2011 16:13:55

Idag hade vi sovmorgon. Klockan ringde inte förrän 08:00. Efter en frukost bestående av rostat bröd, smör, marmelad, omelett, stekt potatis och mängder med svart te så mötte vi guiden utanför hotellet. Idag skulle vi till Potalapalatset.

Kön till ingången var respektingivande, men det rullade på ganska bra.

Så det tog inte alltför lång tid innan vi kom in. Sen började den långa vandringen uppför alla trappor. Det var en hel del trappsteg att avverka. Vi var tvungna att stanna och beundra utsikten emellanåt.

Väl uppe så fick kameran åka ner i ryggan. Fotografering var inte tillåten inne i palatset. Vi guidades runt och fick förklarat och berättat för oss om de olika Dalai Lamor som bott i palatset. Men efter den 13:e så nämns ingen fler. Den 14:e Dalai Lama är den nuvarande som lämnade Tibet när kineserna invaderade. Han finns nu i Dharamsala i norra Indien (när han inte besöker Sverige som han gjort i veckan). Den 14:e Dalai Lama står inte högt i kurs hos kineserna. Det kan man lugnt säga.

Efter Potalapalatset var det lunch på en tibetansk restaurang i närheten av vårt hotell. Sen till dagens sista planerade punkt – Jokhang templet.

Jokhang templet ligger mitt i den gamla delen av Lhasa (precis utanför vårt hotell) och bygget påbörjades på 600-talet. Rundvandringen avslutades på taket där vi hade en bra utsikt över Barkhor-torget och de kinesiska soldaterna som var posterade på hustaken runt omkring torget.

Resten av dagen tillbringade promenerandes runt Lhasa. Fram mot kvällningen åt vi middag på en liten familjerestaurang på en bakgata. Vi valde mat genom att peka på bilder. Det blev stekt ris med ägg, ris med bambuskott och chili, soppa med tomat och ägg. Till detta serverades te. Vi betalade 35 kronor för oss bägge.

Innan det var dags att vända hemåt så gick vi till den stora platsen framför Potalapalatset. Vi inväntade att solen skulle gå ner och fasadbelysningen skulle tändas. Det blev en timmes väntan innan slutligen belysningen smögs på.

En hel del kort togs innan vi vände näsan mot fullmånen och styrde kosan mot hotellet.

På vägen slank vi in på den kinesiska varianten av McDonalds – Dicos. Här slevade vi i oss en glass med jordgubbsylt. Sen gick vi till hotellet.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post125

Lhasa (3650 m)

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Sat, April 16, 2011 11:46:06

Det blev definitivt mössa på. En riktigt kall natt var det. På morgonen var bilarna täckta av frost.

Som upplysning (men det har ni väl redan räknat ut) så finns det ingen uppvärmning i hotellen. Sen har alla rum englasfönster med lagom stora glipor för att låta vinden passera fritt. Slutgnällt för denna gång.

Efter frukosten (te, omelett och ett slags bröd) hoppade vi in i Land Cruisern och stryde kosan mot Lhasa. Men inna vi kom fram dit skulle vi passera några pass på vägen. Det första var men en liten kulle för oss som nu har blivit vana vid höga höjder. Endast 4200 m. Vi brydde oss inte ens om att kliva ur bilen och fotografera. Snacka om kaxiga.

Nu gick det uppför igen. Vi skulle upp till Karo La som ligger på 5010 m. Vägen upp var isig och snöig. Det var en och annan bil som glidit av vägen och låg vid sidan om. Men vår chaufför rattade med van hand oss varligt fram över isgatorna. Till slut var vi uppe på toppen. Ett fantastiskt landskap bredde ut sig framför oss. Bergen var nu helt täckta av snö. På topparna rejält med snö. Utefter sluttningarna såg det ut som om nån varsamt pudrat ett tunt lager snö över bergssidorna. Hoppas verkligen att det kommer fram på bilderna. Vi kunde också se Karo La glaciären som ligger på 5500 m höjd.

Efter att bilder tagits, wow utropats, snön kissats på så var det dags att åka neråt igen. Fortfarande snö och is på vägen. Men långsamt, långsamt tog vi oss nerför. Det var lite värre för de som vi mötte, de som skulle upp. Långa köer av lastbilar som antingen väntade på att solen skulle smälta snön och isen, eller så höll de på att sätta på snökedjor på däcken. Vi smög försiktigt förbi dem och önskade dem all lycka på vägen.

Till slut var vi nere från berget. Nu var det autostrada.

Plastpolis som uppmanar bilisterna till att köra sakta.

Tills vi kom till ett avsnitt där det var off-road körning som gällde. Vi kastade oss av vägen och ut i gruset och stenarna. Nu gällde det att köra som fan så att man var först upp på asfalten igen när den väl kom åter. VI trängdes med tankbilar, vanliga lastbilar, bussar och minibussar. Vi lyckades nästan vara först upp på asfalten men blev precis innan vi skulle svänga upp på den trängd av en tankbil. Då är det bara att vara ödmjuk och svänga undan och ge plats. Men vi var tvåa i alla fall.

Snart började det bära uppför igen. Vi hade den turkosfärgade sjön Yamdrok på vår högra sida. Vägen slingrade sig högre och högre upp tills vi nådde toppen av passet Kamba La (4794m). Här var en underbar utsikt över sjön, de snöklädda bergen runt om sjön. Bedövande vackert.

Färden fortsatte mot Lhasa. Vi kom fram tidig eftermiddag. Bankbesök och pengaväxling. Inheckning på Mandala Hotel mitt i den gamla delen av Lhasa. Mycket tibetaner som går kora runt ett tempel som ligger här. Tyvärr också mycket kinesisk militär som patrullerar på torget och i gränderna. Många poliser och militärer på hustaken för att ha en bra översikt över vad som händer på torget. När vi åt lunch satt vi på en takterrass. Mitt emot satt två militärer med skottsäkra västar och beväpnade med automatvapen. Man kan undra vad de är rädda för.

Hotellet är kanon, läget perfekt. Varmvatten 24 timmar om dygnet. Tror faktiskt att vi kan slippa sovsäckar inatt. Har vi tur kanske vi till och med kan krypa ur våra extraskal, ullunderställen, som vi levt i sedan vi kom till Tibet.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post124

Gyantse (3959m)

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Sat, April 16, 2011 11:44:10

Det blev en tidig kväll igår. Vi käkade middag och sen gick vi tillbaka till hotellet. Suzanne läste och jag pysslade lite på datorn innan jag la mig för att sova. Det gick väl sådär. Mycket som snurrade i huvudet. Resan, framtida resor, jobbet, ja lite av varje dök upp när jag minst av allt ville det. Somnade till slut. Men vaknade med jämna mellanrum med en irriterande huvudvärk. Höjden, den höjden, så den kan ställa till det.

Sen frukost eftersom vi inte skulle åka förrän 10:00. Vi kom iväg lite tidigare. Idag skulle vi bara köra 90 kilometer på platt mark.

Vi stannade och tittade på en uråldrig kvarn där man malde mjöl. Kändes som att vara hundra år tillbaka i tiden.

Vi kom fram till Gyantse lagom till lunch som intogs på en tibetansk restaurang nära hotellet vi skulle bo på. Efter lunchen åkte vi till Phalkor klostret där vi vandrade runt, tittade och lyssnade på munkar som mässade.

Vi gick vidare till Kumbum stupan

där vi fick möjlighet att klättra upp i stupan och från toppen hade vi en makalös utsikt över omgivningarna. Snöklädda berg i fjärran. Staden som bredde ut sig nedanför stupan och klostret. Vi såg också den gamla dzong som fanns.

Tillbaka till hotellet och sen ut på stan. Satt en timme på ett internetställe. Kollade mail och läste tidningar. Nu är vi tillbaka på hotellet. Det blir middag med den andra gruppen ikväll igen.

Imorgon långfärd till Lhasa. 8 timmars bilresa.

Kvällens middag intogs på en restaurang som rekommenderades av Lonely Planet. Dessutom fanns det ett antal böcker där tidigare besökare skrivit ner sina intryck av stället. Däribland fanns några svenskar som instämde i halleluljakören. Så ni kan förstå att förväntningarna var högt ställda. Än högre blev de när vi såg priserna. Här skulle njutas.

Vilken besvikelse. Mina mixade grönsaker som skulle vara med sting var som vilken Felixpåse som helst. Suzannes kötträtt var inte heller nåt att yvas över. Nåväl, efterrätten som alla lovordat, karamelliserade bananer, skulle väl få oss att ändra åsikt om stället. Nä, det gjorde den inte. Inte mycket bättre än de friterade bananer som serveras på varenda kinakrog hemma. Av detta lär vi oss att Lonely Planet och andra guideböcker inte alltid är att lita på.

Några bilder från grönsaksmarknaden.

På vägen tillbaka till hotellet kom vi i slang med en kines som var väldigt pratglad. Han hade rest i Pakistan och Nepal och var nu på väg hem till Beijing. Jag var förvånad över hans frispråkighet, både när det gäller Dalai Lama och Tibet. Det var nästan så att jag för hans skull hela tiden kollade så att ingen polis var i närheten. Det var väldigt intressant att prata med honom.

Nu är vi tillbaka i vårt kylskåpskalla hotellrum. Det blir sovsäck, underställ, ullstrumpor under täcket inatt. Eventuellt åker mössan på igen.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post123

Shigatse (3900 m)

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Sat, April 16, 2011 11:42:44

Under natten hade det snöat så de intilliggande bergen var vita på morgonen.

Efter frukost gav vi oss iväg. Det skulle bli en lång dag i bil idag. Vi började med att köra mot det första pass vi skulle igenom, Tongla passet. Enligt guiden var det ca 5200 m högt. När vi kom upp dit och skulle ut ur bilen för lite fotografering var jag glad att jag hade alla kläder på mig. De blåste snålt på toppen kan man lugnt säga.

Färden fortsatten mot Lalung La passet som var något lägre, 5050 m bara. Även här var det urstigning och fotograferande innan färden gick vidare över bergen. Vi passerade avfarten till Mount Everest Base Camp, men dit skulle vi inte utan vi åkte vidare till Tingri. På vägen hade vi bra utsikt över Mount Everest. Den mörka bergstoppen till vänster om mig är Mount Everest.

I Tingri åt vi lunch på grusplanen bakom restaurangen. Solen sken och värmde gott när man satt i lä. Ute i skugga och vind var det inte lika skönt. Slevade i mig ris med grönsaker innan vi fortsatte mot Shigatse.

På vägen passerade vi ytterligare några bergspass, Lhakpa La på 5400 meter enligt guiden, enligt stentavlan på platsen var det ”bara” 5248 meter.

Dagens sista pass var Tsuo La på endast 4500 meter.

I början av dagen färdades vi genom Himalaya, vi såg snöklädda bergstoppar överallt. Längre fram på dagen skiftade bergen karaktär. De riktigt höga topparna ersattes av lägre berg. Istället för att vara snöklädda skiftade dessa berg i alla möjliga färger. Vissa hade olika nyanser av brunt, men några hade stora områden med inslag av rött, grönt, gult eller gråblått. Inte ett berg var det andra likt. Vi hade även tur att få se lite djur på vägen. Mest var det tamdjuren get, får, ko, häst, jak. Men vi såg även vilda antiloper och ett annat djur som guiden inte riktigt kunde förklara vad det var. Men det såg lite grann ut som en hjort (med vit rumpa) utan horn.

Vi kom fram till Shigatse på sen eftermiddag. Checkade in på hotellet och tog en efterlängtad varm dusch. Bra sätt att få upp värmen lite.

Shigatse ligger på 3900 meters höjd (samma höjd som Nyalam där vi frös som hundar), men temperaturen är betydligt behagligare här. Vi tog en liten promenad på stan och köpte lite vatten och choklad

Handmålade skåp.

Middag på närliggande restaurang om nån timme. Imorgon blir det sightseeing för hela slanten.

Natten var sådär, vaknade många gånger med en bultande huvudvärk vilket troligen beror på höjden. Drack lite dåligt med vatten igår också vilket straffar sig. Så morgon började med en liter vatten. Sen var det frukost på stället intill. Te i mängder, kokt ägg och nåt svampigt bröd som man kunde klarat sig utan. Lite marmelad, tomater och gurka var tillbehören.

Efter frukost var det dags att vandra till Tashilungpo Monastary. Här gick vi runt och tittade på tempel och stupor. Dessemellan satt vi bara och tittade på människor och utsikt.

Sen var det dags för lunch. Vi gick till en tibetansk restaurang en bit bort. Åt jak-kött med ris och grönsaker. Det var helt OK.

Efter lunch gick Suzanne och jag och holländaren från den andra gruppen en kora runt klostret. Uppför berget och runda klostret. Det gick inte snabbt. Man blir lätt lite pustig på den här höjden. Det går inte lika snabbt som annars.

När vi tagit oss runt hade vi gjort oss förtjänta av en banana lassi. Mycket gott.

Vädret skiftar en del. Ena stunden är man klädd till tänderna sen får man ta av sig lager efter lager för att det blir så varmt. Solen skiner från en nästan klarblå himmel.

Soldriven vattenkokare. Vatten kokar vid 70 grader på denna höjd.

Nu är vi tillbaka på hotellet för lite vila. Ikväll ska vi käka med den andra gruppen på en restaurang 20-30 minuters promenad härifrån.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post122

Nyalam (3750 m)

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Sat, April 16, 2011 11:41:06

Vi blev upplockade klockan 6 på Shechen Guest house. Sen åkte vi till researrangörens kontor i Thamel. Där inväntade vi de andra som skulle till Tibet. Totalt var det 3 grupper. Suzanne och jag var en grupp. Vi fick åka jeep. En pappa med son utgjorde en annan grupp., Slutligen var det en grupp som bestod av 2 tyskar och en holländare. VI kom iväg mot gränsen vid 6:30. Efter en dryg timmes körning stannade vi vid ett frukostställe. Här satt vi på en terrass som hängde på klippkanten. Utsikten över dalen nedan var fantastisk. Efter frukosten fortsatte vi mot gränsen.

Vår chaufför försökte förmodligen sätta hastighetsrekord på sträckan Kathmandu-gränsen. Han visste verkligen var gaspedalen var. Och han använde sig flitigt av den på serpentinvägarna uppför bergen. Men ändå kändes det inte obehagligt. Han hade kört vägen så många gånger så han skulle förmodligen kunna gjort det med förbundna ögon och med gasen i botten.

Vi kom så slutligen till gränsen. Här tog vår guide hand om allt så vi satte oss bara på ett fik och drack en kopp te. När allt var klart på den nepalesiska sidan tog vi vårt bagage och gick över Friendship Bridge till den tibetanska/kinesiska sidan. Här tog nya formaliteter vid. Noggrann kontroll av vårt bagage. Det röntgades och därefter gicks det igenom, pryl för pryl. Framför allt var de intresserade av alla böcker. Och främst böcker med bilder. Man får absolut inte ta in några bilder på Dalai Lama. Suzannes korsordstidning innehöll en hel del bilder och dessa detaljgranskades. Tidningen släpptes till slut igenom.

Tyskarna och holländaren hade inte förstått att inga guideböcker eller liknande om Tibet var tillåtna. Som tur var så såg vi att de hade en guidebok om Tibet medans vi satt på den nepalesiska sidan. De fick vackert packa ner allt i en påse och låta vår guide ta med det tillbaka till Kathmandu.

När vi kommit igenom tull och passkontroll tog vår nya, tibetanska guide med oss till vår bil. En Toyota Land Cruiser. Där träffade vi vår tibetanska chaufför vars namn betyder tisdag.

VI körde till närmaste stad och käkade lunch, ställde framklockorna 2 timmar och 45 minuter. Sen bar det av mot Nyalam. Här skulle vi ha vår första övernattning. Staden, om man kan kalla den stad, ligger på dryga 3.700 meters höjd. Det första vi gjorde när vi kom in i vårt rum på guesthouset var att dra på ullunderställen, fleecetröjor, jackor, mössor, vantar och ullstrumpor. Sen var vi redo för att vandra huvudgatan fram och tillbaka. Det var ganska snabbt gjort. Nu sitter vi på en liten restaurang och dricker te. Middag och samtal med guiden om nån timme sen blir det nog till att krypa ner i sovsäcken och dra över sig varenda filt som finns att uppbringa. Värme på rummet är inte att tänka på. Inte heller varmvatten. Det kommer vi att få tillgång till om 2 dagar.

Vid middagen föreslog guiden att vi skulle göra en liten ändring i programmet. Istället för att nästa natt bo på ett guesthouse med lägre standard än det vi var på nu, skulle vi fortsätta till Shigatse och bo två nätter istället för en på hotellet där. Det tyckte vi verkade vara ett bra alternativ.

Efter middagen var det dags att krypa till kojs. Iförd ullunderställ, ullstrumpor och mössa kröp jag ner i sovsäcken och utanpå den frog jag över en stor filt som var dubbelvikt. Det kändes ända inte riktigt varmt, men blev bättre efter ett tag.

Mitt i natten var jag tvungen att gå upp på den gemensamma toaletten som låg en bit bort i korridoren. Mycket tacksam att jag inte mötte nån. Iförd underställ, mössa och vandringskängor måste jag utgjort en något udda syn.

Sov ganska gott tills klockan ringde 07:00.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post121

Uppbrott

Nepal-Bhutan-Tibet 2011Posted by kengor Mon, April 11, 2011 17:38:10
Idag åkte Marie till Thailand. Imorgon åker Helena till Indien och Suzanne och jag till Tibet.

Resan til Tibet startar i ottan. Resan till gränsen tar drygt 4 timmar (säger dom). Sen är det gränsövergång spom kan ta en stund. Vi har rensat ut allt som på nåt sätt skulle antyda Tibet. Guideböcker, bilder på munkar och Dalai Lama, malas, ja allt som verkar vara tibetanskt har vi lämnat kvar i Nepal. Till och med mina bookmarks om Tibet Charity tog jag bort om utifall att de vill kolla datorn också.

Jag har inge aning om hur det kommer att funka med internetuppkoppling under de 8 dagar vi kommer att vara på resande fot i Tibet. Men jag kommer att skriva och lägga ut när vi kommer tillbaka till Kathmandu den 19 april om jag inte kan göra det innan dess.

Det ska bli så spännande att åka över Himalaya.