Resebrev

Hemresa

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Mon, January 06, 2014 12:59:37
Så har vi då kommit till det oundvikliga - hemresan.

Dags att packa ner smutstvätt, kasta kartor som inte längre behövs och lämna kvar utlästa böcker.

Vi har tagit det lugnt även de sista dagarna här. En kväll på zoo har vi avverkat. Lite träning i det minimala gymmet. Idag har det regnat mest hela dagen så den har passat bra till att läsa och reflektera.

Nästa resa börjat så smått ta form i huvudet. Får se vad det landar i smiley

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post228

Singapore

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Thu, January 02, 2014 08:32:33

Resan från Sydney till Singapore gick smidigt. Snabb incheckning, en stund i loungen, ombordstigning och vips så var vi på väg. Mat, dryck och en hel del film hanns med under den dryga 7 timmar långa resan. I Singapore kom bagaget snabbt ut på bandet. Vi var som vesslor genom passkontroll och tull. In i en taxi och iväg till Novotel på Clarke Quay. Även här fortsatte smidigheten Incheckning och in med väskorna på rummet. Snabbt till loungen där det var en timme kvar på Happy Hour. Lite snacks och vin innan vi packade upp och stöp i säng.

Nyårsafton började jag med att gå till ett tvättställe ner i Chinatown för att tvätta lite kläder. Under tiden maskinerna gick passade jag på att besöka ett Buddhisttempel i närheten. Med nytvättade kläder i påsen traskade jag den dryga kvarten tillbaka till hotellet.

När det började skymma gick vi ut på stan igen. Det verkligen kokade av rörelse nere på Clarke Quay. Folk överallt, på restauranger, barer, gångvägar, broar, ja precis överallt. Vi trängdes med alla i ett par timmar. När det började närma sig 12-slaget drog vi oss tillbaka till hotellet. Vi har nämligen en fantastiskt utsikt mot Marina Bay från vårt rum på 22:a våningen. Det är från Marina Bay som fyrverkerierna skjuts av. Vi slocknade ganska snart efter att fyrverkeriet slocknat, men nere på Clarke Quay fortsatte festen fram mot morgonen.

Nyårsdagens morgon gick jag ut på en långpromenad utefter floden, bort mot Marina Bay och det märkliga hotellet som ligger där. Det var inte många ute denna morgon, en och annan joggare, några som inte orkat ta sig hem från festen utan valt att sova på en parkbänk, några gatsopare som städade undan bevisen från nyårsfestandet. Försökte försvara oss mot de ibland lite ihärdiga skräddarna som ville att vi skulle komma in i deras butik och bara titta lite. Jag avböjde med argumentet att går jag in i butiken kommer jag inte att bli utsläppt igen. Han log lite snett och jag skyndade bort innan han kom med ett motargument.

Idag har vi varit ute på Sentosa Island. En liten ö som är helt inriktat på nöjen och underhållning. Anledningen till att vi var där stavas ZIPLINE. Jag hade övertygat GW om nödvändigheten av att åka Zipline och han hade gått med på det. När vi kom till Ziplinestället blev vi invägda, försedda med utrustning och instruktioner. Vi fick klättra upp i tornet och snällt vänta på vår tur. Till slut var det dags. Vi krokades fast och fick sen kliva av plattformen. Där hängde vi en kort stund innan vi hörde ett ”Bye” bakom oss, sen bar det av. Härlig känsla att susa fram över marken, genom skogen, utöver vattnet och till slut landa på en liten ö. Underbart är tyvärr alldeles för kort.

Efter vår luftfärd behövde vi mat, så vi tog Sentosa Express tillbaka till fastlandet. Köpte oss ett par T-tröjor eftersom vi verkligen var i behov av ombyte. Idag var en kokhet dag. Solen gassade och brände rejält. Svetten formligen sprutade om oss. Skjortorna såg ut som (och kändes som) om de kommit direkt ut från en biltvätt. Skönt att kunna ta på sig nåt torrt. Sen kunde vi slå oss ner till bords och äta lunch.

Tillbaka på hotellet. Inga planer för kvällen (än så länge). Imorgon blir det nattsafari på zoo.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post227

Manly

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Sun, December 29, 2013 07:50:04
Äntligen börjar vinden ge med sig. Det har blåst rejält halva natten och hela dagen. Ingen idé att ha keps på, den skulle blåst av direkt. Denna blåstens dag åkte vi på utflykt till Manly Beach. Som tur var idag så var det en bussutflykt och inte färja. Vi startade tidigt som vanligt. Frukost på stående fot på ett fik i närheten. Bussen plockade upp oss 07:15.

Resan gick över Sydney Harbour Bridge. Ett stopp precis efter bron för att titta på bron och på Operahuset på andra sidan vattnet. Färden fortsatte mot Manly. När vi kom dit åkte vi genom en del flådiga bostadsområden. Husen som låg nere vid vattnet kostade en rejäl peng fick vi veta.

Manly Beach var en strand där en hel del surfare låg och guppade i vattnet och väntade på den perfekta vågen. Den verkade inte finnas här eftersom jag aldrig såg nån stå upp på brädan. Köpte en glass och satt i solen och tittade på stranden. Det blåste fortfarande ganska duktigt så det var nästan ingen som var på stranden, förutom surfarna.

Tillbaka till city och vi hoppade av halvdagsutflykten i Darling Harbour. Här traskade vi förbi alla flådiga restauranger, båtar, barer, vaxmuseum, akvariet och styrde kosan mot vårt B&B. PÅ vägen passerade vi en Money Exchange och GW tyckte att det stod Monkey Exchange så han hade tänkt byta ut mig mot en mindre och mer lätthanterlig apa, men det blev ingenting med det :-)

Efter en hel del slöande, läsande och sovande på hotellet gick vi tillbaka ut på stan för att hitta ett ställe att käka på. Det blev en italiensk restaurang några kvarter bort. Ingen Michelinrestaurang precis, men billig pasta hade dom.

Nu är vi tillbaka på rummet. Sista packningen skall göras. Imorgon flyger vi till Singapore.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post226

Blackheath

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Sat, December 28, 2013 06:11:23
Frukost och sen promenad ner till Central station för att ta tåget till Blackheath. Tågresan tog nästan 2,5 timmar. När vi gled in i Blackheath såg vi Rob komma gående på perrongen. Han var sig lik, lite längre hår än sist bara. Det är drygt 8 år sedan vi senast sågs uppe i Townsville, Queensland. Det blev ett kärt återseende.

In med väskor och oss själva i bilen och sen for vi till huset där Rob och Gina bor med sina två barn. Gina var sig också lik, några nya slingor i håret bara. Barnen som vi aldrig träffat var som barn är mest, babblade, studsade runt, men ville helst av allt spela Nintendo. Vilken tur att vi hade ett par nya spel med oss :-) Vi vuxna slappade i sofforna och pratade och åt ost.

Juldagslunchen var tänkt att avnjutas på verandan, men regnet vägrade att ge med sig, så vi höll oss inomhus. Kalkon med "stuffing", skinka, sötpotatis, sallad, och en rejäl Pavlova till efterrätt. Mellan tuggorna drog vi smällkarameller. Några var för vuxna och i dem kunde man hitta vävda armband, visdomsord, en skarplott eller en rolig historia. I barnens fanns det små leksaker.

Lunchen hade dragit ut rejält på tiden. Det var nästan middagsdags och mörkret började sänka sig och regnet piskade på utanför. Vi lyckades pressa ner lite middag i form av plockmat också bl a jätteräkor och rökt forell.

Det var inte bara Gina och Rob som vi återsåg för första gången på mer än 8 år. Vi träffade också Sasha. En gatukorsning till jycke som vi träffade första gången i Townsville. Hon bodde då på ett ställe för herrelösa hundar. Gina och Rob brukade åka dit med mat och leksaker till hundarna. GW och jag föll direkt för den livliga men tillgivna unghund hon då var. När Gina och Rob några månader senare berättade att de skaffat hund fick vi veta att de valt just Sasha. Hon var samma tillgivna hund, hon mötte oss med ett rejält slickande. Kul att se att hon hade ett bra liv med Gina och Rob.

Annandag jul. Vi vaknade till solsken. Frukost och sen en promenad ner till Govetts Leap och tittade på den vidunderliga utsikten. Det ser ut som Grand Canyon fast med träd och grönska. Makalöst. Senare under dagen körde Rob runt med oss till lite olika ställen i området. Vi besökte Leura och Katoomba. På kvällen kunde vi sitta på verandan och äta. Samtidigt som vi tittade ut över skogen och såg papegojor och kakaduor sitta i träden i trädgården.

Idag var det utflyktsdag med stort U. Vi skulle till Scenic World. Här åkte vi linbana, världens brantaste järnväg, mer linbana och vandrade i regnskog. Som avslutning blev GW och jag fotograferade med en pytonorm runt våra nackar. Att GW med sin ormskräck klarade av det är mer än jag begriper. Men han överlevde :-)

Lunchen i Leura avslutades med glass. På hemvägen stannade vi till hos slaktaren och handlade kött till kvällens grill. Vi hann också in på vinbutiken och köpte några flaskor vin som skulle passa till maten.

Eftermiddagen tillbringades i stillhetens tecken. Slappa på verandan. Titta på fåglarna, klappa hunden, dricka ett glas vin, prata och prata och prata. Till slut blev det dags att köra igång grillen. På med jättebiffarna, korvarna och det andra som inhandlats. När vi sen satte oss till bords fick jag en stor biff som smakade fantastiskt och ett glas Malbec som passade perfekt till köttbiten. Vi fortsatte pratandet hela kvällen.

Sista dagen. Rob hämtade finkaffe på stan. Rostat bröd med ost passade perfekt till kaffet- Rob och jag hann med en promenad ner till Govetts Leap och tillbaka innan det var dag att packa in väskorna i skuffen och åka till stationen. Vi hade ett tåg att passa.

Vi är nu tillbaka i Sydney. Det sista vi lovade varandra (GW, Gina, Rob och jag) var att det ska inte ta 8 år till nästa gång vi ses.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post225

Hunter Valley

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Tue, December 24, 2013 11:32:10
Upp så tidigt att vi inte hann få nån frukost. Vi skulle plockas upp 07:15vid ett hotell en bit från där vi bor. Härifrån åkte vi till en uppsamlingsplats där vi bytte buss. Sen bar det av till Hunter Valley och alla vingårdar som finns där.

Dagen ägnades åt att åka runt till sammanlagt 4 olika vingårdar och prova deras olika viner, sparkling, vita, röda och dessertviner. På ett ställe ingick även en femrätters lunch. EN heldag har det varit. Vi kom tillbaka till vårt B&B vid 8-tiden på julaftonskvällen. Packade lite och gjorde klart för vår resa till Blue Mountain imorgon. Där ska vi träffa Gina och Rob. Det är drygt 8 år sedan vi sist sågs. Ser så fram emot att träffa dom igen.

• Comments(2)//resebrev.kengor.eu/#post224

Harbour Bridge

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Tue, December 24, 2013 11:24:39
Idag skulle det bli en dag i turistens tecken. Vi skulle åka stadsrundtur med hopa på-hoppa av buss. Backen ner till Central station var enklast vägen till närmaste hållplats precis utanför stationen. När bussen kom hoppade vi på och köpte biljetter. Till GWs stora förtret så fick han en Seniorbiljett (jag hade kollat och 60 var gränsen). Där sparade vi in 10AUD :-)

Hela turen skulle ta 90 minuter med vi hoppade av vid operahuset. Här käkade vi lunch, titta på huset, kollade båtarna, glodde på andra turister. När vi tröttnade på det hopade vi på bussen igen. Nu åkte vi resten av varvet och ett knappt halvt varv till. Vi skulle till Sydney Harbour Bridge. Det skulle klättras upp till toppen av bron var tanken.

När vi kom dit och checkat in gick vi till väntrummet. Efter en stund blev vi inropade till ett rum där vi skulle fylla i en blankett. Det var här som GW började tveka till hela grejen. Jag fyllde i min blankett medan han funderade. Till slut bestämde han sig för att avstå klättringen. Så han lämnade gruppen och skulle vänta tills jag var tillbaka.

Efter att blankett fyllts i, alkotest gjorts och man blivit godkänd var det dags att byta om. Av med allt utom kalsonger och på med en overall. Sen skulle en massa grejer kopplas på. Glasögonen kopplades till overallen så att de inte kunde ramla av. Bälte sattes på, här fanns den attiralj som sedan skulle kopplas till linan när vi påbörjade klättringen. Vi var kollade hela tiden så det fanns ingen risk att trilla ner. Kommunikationsradio med hörlurar hängdes på bältet, en regnrock likaså. En näsduk med armsnodd sattes på ena armen. Keps på huvudet, även den kopplades ihop med overallen. Nu var vi så kopplade vi kunde bli. Dags att börja klättra.

Klättra är nog att ta i. Gå stämmer nog bättre med verkligheten. Vi gick på smala gångar fram till själva bågen. Ni som klickat på länken kan se bild på bron. Här var den "svåraste" delen, Klättra upp för 4-5 stegar (mer liknande branta trappor) upp på bågens början. Härifrån och upp till toppen var det rena promenaden. Det var som att gå på en bred trappa. Man kunde inte se ned genom trappan så känslan av att vara högt över marken fanns inte. Men man hade en vidunderlig utsikt över Sydney med omnejd. Upp till toppen, fotograferas, sen ner igen. Av med alla grejer, på med egna kläder, Hämta ett certifikat och det inkluderade gruppfotot. Ville man ha foton som tagits individuellt fick man hosta upp en peng. Brydde mig inte om nåt foto.

GW väntade när jag kom ut från broklättringsstället. Vi gick ner till Circular Quay och tog lokaltåget till Central. Härifrån gick vi till en restaurang nära vårt B&B. Tog ett par kalla ör och lite mat. Ölen var vi verkligen värda. Det har varit dryga 30 grader och lagom kletigt hela dagen. Svetten har verkligen runnit om oss. Kall öl botade kletkänslan lite grann.

Pratade lite med ägarna innan vi kunde ta en välförtjänt dusch. Sen hopp i säng.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post223

Sydney

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Sun, December 22, 2013 05:07:09
Vakande långsamt efter att ha sovit i närmare 9 timmar. Snabb dusch. Jag som trivs att stå länge i en het dusch får ta seden dit jag kommit. Pga vattenrestriktioner är det korta snabba duschar som gäller. Blöta ner, stäng av, tvåla in, skölj. Klart.

Frukost tillsammans med ägarna och de andra gästerna. Totalt 4 gäster idag. Efter frukost skulle GW och jag sticka ut på stan men när jag kom upp på rummet och så gsängen var jag bara tvungen att provligga den en stund. Så där fastnade jag ett par timmar. Men det var skönt att sova lite.

Vi kom iväg i alla fall, bara lite senare än tänkt. Vi gick ner till Central station för att kolla in lite tågtider och annat praktiskt inför vår resa till Blue Mountains. Sen gick vi till Hyde Park (ja det finns en sån här också). Satt och stirrade på långnäbbade fåglar, folk och blommor.
Vi höll oss i skuggan eftersom det var ganska varmt och soligt. Imorgon väntas det bli 35 grader, idag var det bara 27-28. Efter att ha svalkat oss vandrade vi vidare i parken. Folk låg och solade, sov, läste, hade pick-nick på gräsmattorna i parken.

När vi fått nog av stillheten här passerade vi en katedral på vägen till Oxford street (ja den finns också här). Här hittade vi en restaurang där vi käkade lunch. Hamburgare blev det. Drog benen efter oss tillbaka till vårt B&B. GW har slocknat och jag skall nog också sträcka ut mig. Det känns att kroppen ine riktigt har kommit ikapp den tidsskillnad på 10 timmar den utsatts för.

Vi har inga större planer för resten av dagen. Eventuellt skulle det bli nån slags tillställning här på panget ikväll, drinks in the garden. Det kan vi inte missa.

Det var visst inte ikväll det var tillställning. Stället är stillsamt och lite öde.

Det blev en eftermiddag i sömnens tecken. Skulle bara lägga mig en stund. Vaknade fyra timmar senare.

Vi har nu varit ute och käkat lite. En förrätt, ett glas vin och en kaffe. Det blev knappt 400:-. Dyrt för ett fågelben och ett halvt glas vin tyckte GW.

Imorgon ska vi klättra upp på Sydney Harbour Bridge.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post222

Resan

Sydney-Singapore 2013/2014Posted by kengor Sun, December 22, 2013 04:54:31
Hu, det var inte kul när klockan ringde 04:30. Men det var bara till att kliva upp ur sängvärmen och göra sig i ordning innan taxin kom 05:15. Resan ut till Landvetter var snabbt avklarad. Inte mycket trafik den tiden på morgonen.

Incheckning, säkerhetskontroll och vips var vi inne i avgångshallen. Gott om tid innan det var dags att bege sig till gaten. Tiden utnyttjade vi till att äta frukost i loungen. Kaffe, youghurt och en macka.

Med SAS till London, knappt 2 timmars flygresa. Frukost igen, mer youghurt och kaffe. SKippade mackan den här gången. Väl i London hade vi återigen en del dötid innan det var dags att kliva på planet till Singapore. Vi hade ingen större lust att traska runt i butikerna på Heathrow så vi traskade istället iväg till Singapore Airlines Lounge. Här hade vi kunnat äta dagens tredje frukost, men vi avstod. Istället tog vi dagens första glas champagne. Det skulle komma att bli några till innan dagen var slut.

Äntligen dags för boarding. Vi skulle sitta på andra våningen på detta gigantiska 2 våningsplan. Den del där vi satt var som en egen lite avdelning med endast 6-7 rader. Så det kändes inte som man var på ett stort plan. Så fort vi satt oss serverades nåt att dricka. Givetvis blev det champagne. Man får ju passa på när det bjuds. Vi kom iväg enligt tidtabell och hade nu dryga 12 timmar il luften. Men vi hade det bra där vi satt. Mer champagne, god mat, bra filmer, platt säng att sova i. Det gick verkligen ingen nöd på oss.

Det hade hunnit bli morgon i Singapore när vi landade. Grått, dis och lite regn utanför flygplansfönstret. I Singapore hade vi dryga timmen på oss innan vi skulle gå ombord planet till Sydney. Vi hann med en dusch och en dricka i loungen innan det var dags att bege sig mot gaten. Här fick vi vänta en stund innan vi kunde gå ombord. Sen fick vi vänta ännu mer. Vi väntade på ett par väskor som inte hunnit fram ännu. När de väl var packade på planet fick vi vänta på en ny tid för att lyfta. Så vi väntade och väntade men kom till slut iväg en dryg timme senare än planerat. Nu var jag ganska trött. Hade inte sovit så mycket på planet mellan London-Singapore. Under den resan var ju kroppen i dagsläge (även om vi flög in i natten hela tiden). Nu var det dagflygning, men min kropp gjorde sig klar att sova, det var ju efter midnatt för den. Så efter lite Lobster Termidor och champagne fällde jag mitt säte och slocknade. GW berättade att jag snarkat ganska duktigt. Kul för dom i närheten.

När vi landade i Sydney var det mörkt och vi var ca 30 minuter sena. Men vi hade världens flyt. Från att vi klev ut genom dörren på flygplanet tog det 30 minuter att passera passkontroll, hämta väskan, gå genom tullen och hoppa in i en taxi. Allt bara flöt på. Så vi kom fram till vårt Bed & Breakfastställe i Surry Hills, Sydney.

Vi checkade in och satt sen och pratade med värden och en av gästerna en stund innan vi klev in i rummet, ner i sängen, drog upp täcket och slocknade som ett ljus.