Resebrev

Istanbul

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Sun, September 28, 2014 17:07:40
Dagflygning från Bangkok till Istanbul. Några filmer och två matserveringar senare landar vi i ett regngrått Istanbul. Nu är det bara 15 timmars väntan på mitt flyg till Göteborg.

Tar mig igenom pass och tull för att i Turkish Airlines Hotel Desk få beskedet att jag inte är berättigad till en gratis hotellnatt. Så efter 10 minuter på turkisk mark traskar jag igenom pass- och säkerhetskontrollen igen. Bokar ett rum på flygplatshotellet. Äter gratis middag i loungen och går sen och lägger mig i min stora dubbelsäng. Sover gott i 8 timmar.

Frukost i loungen innan jag beger mig till gaten och mitt flyg till Landvetter. En frukost till på planet. Läste vidare i en bok jag påbörjade i Bangkok. Landade vid lunchtid i Göteborg.

Imorgon är det vardag och arbete igen.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post234

Bangkok - igen

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Fri, September 26, 2014 15:11:56
Så var jag tillbaka i Bangkok igen. Dryga 2 timmars flygning. lagom för att äta en middag och kolla på en film.

Snabbt genom pass- och tullkontroll. In i en taxi och iväg till hotellet. Incheckning och stupa isäng. Klockan hann bli 02:00 innan jag fick lägga huvudet på kudden.

Tog mig lite sovmorgon, men inte för lång. Ville inte missa frukosten. Mätt och med stillat kaffebegär styrde jag stegen mot MBK, varuhuset alla som besökt Bangkok varit i. Måttligt shoppande för min del, 2 mobilskal, det var allt.

Gjorde att besök på bacc - Bangkok Art & Culture Centre, som ligger vid Siam Square. Väl värt ett besök om man är i stan.

Plågade kroppen på crosstrainern på gymmet och nu ligger jag och tittar på Sci-Fi-kanalenpå TV. Har det ganska bra med andra ord.

Imorgon går flyget till Istanbul.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post233

Hong Kong

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Wed, September 24, 2014 14:32:29
Så var tiden i Shanghai över. Dags att dra vidare. Nu till Hong Kong för ett snabbt besök.

Behaglig flygresa på drygt 2 timmer. Landade sen eftermiddag i ett mycket disigt Hong Kong. Shuttlebuss till hotellet. Snabb incheckning på mitt fina rum på 21 våningen.

I anslutning till hotellet ligger en stor mall. Här käkde jag min middag i en food court. Det blev taiwanesiskt idag.

Ligger och slöar på rummet. Kan inte bestämma mig för om jag skall fortsätta slöa eller masa mig ner till gymmet.

Reser vidare till Bangkok imorgon.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post232

Shanghai

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Mon, September 22, 2014 08:49:20
En ordinär flygresa på 4 timmar. Lite mat, lite sova och en hel del läsande. Sen var vi framme. Passkontrollen var inga problem. Blev lite orolig när jag togs åt sidan för att de skulle kontrollera nånting. Men ganska snartkom de tillbaka med passet och mitt tillfälliga transitvisum. 72 timmar får jag vara här och jag får inte lämna Shanghai.

Snabbtåg och tunnelbana, sen var jag mitt inne i smeten. Kort promenad till hotellet. Incheckning och återigen blev jag uppgraderad till ett större rum.Verkar ha lite flyt just nu smiley

Tog en kort sväng på stan men det var inte så kul. Överfallen av klock, väsk, massageförsäljare vart jag än gick. Det är nackdelen med att vara mitt i smeten. Några kvarter härifrån är det betydligt stillsammare på försäljningsfronten.

Jag gick tillbaka till hotellet och la mig att läsa istället. Då hann jet-lagen ikapp mig. Slocknade vid 21.Vaknade vid midnatt, klarvaken. Kollade på TV till 03:30. Somnadeoch sov till 12. Alla mina goda föresatser om att gå upp tidigt föll platt till marken.

Har nu varit på en promenad i stan. Svettigt värre. Duschdags och klädbyte. Ikväll middag med R och S.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post231

Bangkok

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Sun, September 21, 2014 03:25:34
Har nu kommit till Bangkok. Resan hit gick via Istanbul, inte den roligaste flygplatsen i världen. Trångt och varmt. Vi blev dryga timmen försenade innan vi kom iväg till Bangkok. Lyckades sova nästan 5 timmar av de 8 som resan tog.

Framme i Bangkok tog jag shuttlebussen till hotellet.Hade blivit uppgraderad till ett större rum. Stiligt värre. Plågade kroppen en timme i gymmet innan det var dags för lite snacks i loungen. Stöp isäng 20:00 och slocknade som ett ljus.Vaknade ca 11 timmar senare, lite småhungrig, så det var gott med frukost.

Ska checka ut snart, ta shuttlebussen tillbaka till flygplatsen och checka in för min flight till Shanghai, resans mål. Återkommer därifrån.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post230

Stolleresa

BKK-PVG-HKG 2014Posted by kengor Thu, September 18, 2014 20:31:00
Imorgon ger jag mig iväg på vad en del människor skulle kalla en stolleresa. Jag kommer att flänga runt i Asien i en vecka. Börjar med att flyga till Bangkok där jag har en övernattning.

Sen fortsätter jag till resans huvudmål, Shanghai. Här kommer jag att träffa kompisar samt prata lite om eventuellt framtida jobb (jag blir av med mitt nuvarande i slutet på nästa år, början av 2016).

Efter tre dagar åker jag vidare till Hong Kong där jag tillbringar en natt. Sen tillbaka till Bangkok. Här stannar jag i hela två nätter innan det är dags att sätta sig på planet till Istanbul. Även där kommer jag att tillbringa en natt innan jag flyger sista sträckan hem till Göteborg.

Kommer att försöka skriva några rader från varje ställe. Det blir inga längre texter eftersom jag inte kommer att ha nån dator med mig, utan endast en surfplatta. Inbillar mig att det är svårare att skriva på en sån. Vi får se.