Resebrev

Time to say goodbye

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Sun, February 24, 2008 13:55:39

Sa borjar den har resan komma till sitt slut. Men innan jag stanger resebreven fior den har gangen vill jag sla pa stora trumman for Mariela och Goran pa TangoTravel. Dom (Mariela) har hjalpt oss med i stort sett allting. Bokat bussresor, hotell, transfer, hittat bra paketlosningar pa resor till Iguazu och Punta del Este. Kommit med tips pa saker att gora (samt saker att inte gora). Dessutom tog dom sig tid att ta en fika med oss i Buenos Aires plus att vi fick en liten guidning i deras lokalomrade. Jag tror att om vi hade bett dom fixa en dagstur til manen sa hade dom gjrot det med.

Sa tanker du dig till denna del av varlden sa kan jag rekommendera att ta kontakt med dom.

Vi kom hit till BA sent inatt (02.30). Buss fran Punta del Este till Montevideo sen farja till BA: Farjan var forsenad pa grund av att immigration to gtid pa sig i Uruguay. Val ombord sa visade det sig vara en farja fran norska ColorLine. Sa det fanns skyltar pa norska vid varje sittplats. Kandes nastan som hemma. Det var ungefar lika trakigt som en battur med Stena till Danmark.

Idag och imorgon blir det bara smapyssel. Antikmarknad i San Telmo, eventuellt MALBA (ett museum) i Palermo. Sen givetvis nagra rejala kottbitar till lunch och middag.

Dags att borja planera nasta resa smiley

Sa med dessa ord sa avslutar jag Sydamerika-breven.

• Comments(2)//resebrev.kengor.eu/#post52

Punta del Este

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Thu, February 21, 2008 16:52:08

Fran Buenos Aires 3 timmar med farja till Montevideo. Sen drygt 2 timmar med buss. Sen kom vi hit. Stallet som galler om man ar nan. Stallet dar man ska vara. Stallet dit noblessen och sociteten reser i den har delen av varlden. Punta del Este.

Lyxbilar, flotta hus, de trendigaste butikerna och for balansens skull - vi. Tva halvluffare mitt i glittret.

Sag den totala manformerkelsen inatt. Det var vackert. Till skillnad fran molntacket ni hade dar hemma hade vi en molnfri natthimmel och en vacker fullmane som sakta formaorkades av jordens skugga. Stiligt.

Dagen har tillbringats pa stranden. Varmt i solen men inte speciellt varmt i vattnet. Sa jag har avhallit mig fran dopp i Atlanten. Men kanske vagar mig ner i poolen har pa hotellet.

• Comments(2)//resebrev.kengor.eu/#post51

Gatuhundar

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Tue, February 19, 2008 02:43:21

Jag vet inte om hundarna i Buenos Aires skulle vara klokare an hundar pa andra stallen i varlden, men dumma ar dom i varje fall inte.

Jag skall beratta om en iakttagelse jag gjorde. En gatuhund skulle korsa en av de gigantiska gator som finns har, Avenida 9 de Julio (jag tror att det ar 14 filer om jag inte raknat fel). I vilket fall som helst sa stannade hunden vid rad gubbe. Han stallde sig mitt i klungan av manniskor som ocksa stannat for rod gubbe. Ibland var det nagra personer som gick emot rott, men hunden stod lugnt kvar i klungan. Nar det blev gron gubbe borjade hel aklungan av amnniskor att korsa gatan och da hangde jycken pa. Inte dum den inte.

Imorse kom vi fran Iguazu. Det enda jag gjort idag ar att jag varit pa bio. En film baserad pa Gabriel Garcia Marquez bok "Karlek i kolerans tid". Den var val sadar. Inte direkt nat att skriva hem om aven om jag nu gor det i alla fall. En biljett kostade 20 kronor. Biografen var typ Folkets Bio stuk.

Nu ar det bara en vecka kvar tills det ar dags att ta sig hemat igen. Ett par dagar i Punta del Este, Uruguay far avsluta den har resan. Men nat litet inlagg ska jag nog hinna med innan jag ar hemma.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post50

Karneval

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Sun, February 17, 2008 12:17:53

Vi befinner oss ett stenkast fran gransen till Brasilien, men igar kvall kunde man nastan ha trott att vi var i ett Rio de Janeiro i miniformat. Det var KARNEVAL i stan.

Vi satt och kakde middag nar det helt plotsligt borjade stromma forbi en massa manniskor med trummor, glitter i ansikte och pa klader. Misstankt likt karnvalutstyrsel tankte vi. Snabbade pa atandet, skippade till och med kaffet smiley

Sen fljde vi strommen av manniskor. Sa smaningom km vi till startplatsen for karnevalstaget. Vilket liv. Folk sprang runt och sprutade raklodder pa varandra. Man kunde kopa en stor tub for en 10:a. Mest var det ungdomar som jagade och kletade ner varandra med rakskum. En del var helt tackta av lodder. Men kul verkade dom ha. Vi fick var beskarda del ocksa, men i valdigt sma mangder.

Sen satte da taget igang. Trumorkestern i taten var inte att leka med. 30-40 personer i alla aldrar, alla kladda i svart, med trummor i alla storlekar. Slagverk i alla modeller och varianter. Hela trumsektionen liksom boljade fram over gatan. Ni kan tanka er vilket gung det var. Svart att inte svaja i takt med rytmerna.

Sen kom de lattkladda, glittrande damerna. Aven de i alla aldrar. Nagra var ca 4-5 ar. Gissa om de aldre hade problem med att fa dessa pyttingar att ga i led och att halla takten. Otroligt skoj att se.

Idag ar vi tillbaka i en resenars vardag igen - transport mellan platser. 16.30 startar bussen fran Iguazu och anlander till Buenos Aires imorgon 09.30. Ni far sjalva rakna ut hur manga timmar det blir pa bussen. Men vi klagar inte. All tankbar lyx kommer vi att avnjuta under resan. Kudde och tacke ingar i biljetten.

Fall satet bakat, somna och drom om nya aventyr tills det ar dags att vakna i en ny stad.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post49

Vattenfall

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Fri, February 15, 2008 21:24:52

Idag har det vandrats och vandrats. Upp tidigt och avresa till den argentinska sidan av Iguazufallen. Vi har akt minitag genom djunglen. Vandrat ca 7 kilometer pa gangvagar och stigar, genom skogen, over vattenfallen, under vattenfallen, uppfor trappor och nerfor trappor. Sett odlor och ett djur som jag inte vet vad det heter. Men det ser ut som en lemur, men det ar inte det. Finns pa bild i alla fall.

Som sagt en heldag vid vattenfallen. En dag som har varit riktigt, riktigt varm. Runt 35 i skuggan. Da kan ni tanka hur det var i solen. Och lagg till lite djungelfukt till det sa kan ni ana hur vi svettats.

Har jobbat hart pa att aterstalla vatskebalansen. Vattenflaska efter vattenflaska har tomts de senaste timmarna.

Det blir ingen resa till Paraguay. Vi har kollat runt lite grann pa nagra resebyraer har, men alla sager samma sak. Det finns inget att se dar. Shopping ar det som finns, och det ar vi inte intresserade av. Sa vi avstar och istallet tar vi en violodag och sloar.

• Comments(1)//resebrev.kengor.eu/#post48

Brasilien

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Thu, February 14, 2008 22:06:00

Ja, idag har vi lagt annu ett land till listan. smiley Ruth, du far borja jobba lite pa det.

Vi har sett Iguazufallen fran den brasilianska sidan. Vandrat genom regnskogen och tittat pa fallen fran olika utsiktsstallen. Helt enormt vackert. Svart att beskriva. Hoppas att bilderna kan gora det hela lite rattvisa.

Hann ocksa med en lunch forstas. Dessutom ett besok pa Itaipu-dammen. Det storsta vattenkraftverket i varlden. Giganstiskt ar det bast beskrivande ordet. Itaupu ar ett indiansk ord och betyder "stenen som sjunger". Dammen ar ett gemensamt projet mellan Brasilien och Paraguay.

Imorgon skall vi se fallen fran den argentinska sidan.

• Comments(2)//resebrev.kengor.eu/#post47

18 timmar pa bussen

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Thu, February 14, 2008 22:01:04

15.00 paborjade vi en 1350 kilometer lang bussresa norrut, till Iguazu. Nara gransen till bade Brasilien och Paraguay. Sjalva resan var ganska handelselos. En mackan nar vi kom ombord, lite sockerdricka till den. Senare serverades mat. Ungefar som pa flyget. Faktiskt riktigt god lasagne. Till detta sockerdricka igen. 3 videofilmer hann vi se innan det slacktes ner for natten.

Framme i Iguazu 09.30, Det var skont att fa stracka ut sig. Till hotellet och packade upp. Vaxlade lite pengar. Kollade pa stan.

Annu en sen middag pa en fantastisk restaurang - Aqua. Biffen var sa mor att en tandlos hade kunnat ata den.

Stupade i sang. Upp tidigt imorgon.

• Comments(0)//resebrev.kengor.eu/#post46

Recoleta

Sydamerika 2008Posted by Kenneth Thu, February 14, 2008 21:54:46

Sovmorgon! Det var riktigt skont att bara ligga och dra sig pa morgonen. Tog bara en snabb kopp kaffe till frukost. Sen pa med ryggsacken. Jag skulle ga till Recoleta dar Helena skulle mota upp senare (hon skulle ta en taxi).

40 minuters rask promenad genom Buenos Aires pa formiddagen innan det blev alldeles for varmt. Blev stoppad av en kvinna som fragade hur langt det var till Avenida Santa Fe. Kandes lite kul att kunna plocka upp kartan och saga - 4 kvarter. Man kunde nastan tro att jag hittade i stan. Begriper bara inte hur kvinnan kunde fraga just mig, det maste ha lyst turist om mig. Naval, hon kom dit hon skulle och det gjorde jag ocksa.

Framme i Recoleta sa satte jag mig pa ett fik och laste och invantade Helena. Nar hon kom sa gick vi in pa kyrkogarden och vandrade runt och tittade pa dessa fantastiska gravar - mausoleum. Bl. a sag vi Evita Perons grav. Fotade en och annan angel har. Far se vad det kan bli av det nar jag kommer hem

Langlunch pa en uteservering intill kyrkogarden. Satt lange och bara njot av varmen, folklivet och maten. Flyttade oss senare till en parkbank under ett stort Bodhi-trad (tror att det var ett sant i alla fall) Dar satt vi och laste och tittade pa folk igen.

Promenerade tillbaka till hotellet.

Nar kvallningen kom tog vi en taxi till Plaza Dorrega i San Telmo. Samma har, satt och njot av folklivet. Sa smaningom tog vi oss till en restaurang i narheten. Den vi hade blivit rekommenderade var tyvarr stangd. En vanlig man berattade att den varit stangd i 2 mander men han kunde tipsa oss om en annan lika bra pa samma gata. Och den var verkligen bra. God mat och bra pris. Sen taxi till hotellet. Packade infor morgondagens resa till Iguazu.