Resebrev

Isla del Sol - 2

Peru-Bolivia 2013Posted by kengor Thu, October 31, 2013 23:47:15

Vaknade innan klockan ringde. Det var alldeles tyst och stilla. Drog ifrån gardinerna och såg att båten som legat på andra sidan stenbryggan igår kväll var borta. Jag hade inte märkt nånting av att den nån gång under natten eller tidig morgon gett sig av. Snacka om att sova hårt.

Snabb dusch i det lilla, lilla badrummet. Kan tänka mig att det är riktigt trångt när man bor två i hytten. Jag var ensam i min men det var ända inte mycket utrymma att sätta fötterna på. På med kläder och sen iland. Jag promenerade en liten bit upp i byn och såg en liten pojke som kämpade med att få sin drake upp i luften. Det blev inte enklare av att han befann sig på en liten gård så han kunde inte springa så långt som kanske hade behövts för att få draken luftburen. När han upptäckte att ja stod och iakttog honom stannade han upp. Jag vinkade och sa Hola, han svarade med ett lågmält Buenos Dias. Jag log och vände tillbaka ner not vattnet. Väl där fortsatte jag utefter strandkanten. Tittade på kvinnor som samlade vatten i flaskor och hinkar, flätade hår, öppnade sina små butiker där man kunde köpa godis, vatten, läsk och lite av varje. När jag kom till slutet av stranden vände jag tillbaka till båten. Det var dags för frukost.

Efter frukosten var det dags att starta motorerna och bege sig till den södra delen av ön. Det tog bara 20-30 minuter innan vi nådde bryggan där vi skulle släppas av. Några stannade på båten och åkte med den till den lilla stad där vi skulle kliva ombord på en annan mindre katamaran.

Vi som klev iland vandrade upp till ett gammalt tempel och guidades runt där. Sen kunde man välj aom man ville ta den lätta eller lite svårare vandringen till båten. Alla valde den svåra. Det ar en otroligt härlig vandring. Vi startade på 3800 meter och skulle upp till 4160. Utsikten var bedårande. Vatten, öar och sol. När vi vandrat en stund kom vi in i en liten eukalyptusskog. Doften var bedövande. Man bara väntade på att koalorna skulle komma fram i träden. Märkligt att nåt som är så förknippat (åtminstone för mig) med Australien fanns här på en ö ute i Titicacasjön.

Väl uppe på 4160 hade vi en lika bedårande utsikt ut över andra sidan av ön. Ännu mer vatten och öar. Vi pustade ut lite innan vi startade vandringen ner till en restaurang där vi skulle möta upp de som inte vandrat.

Smörgås, frukt och dryck var belöningen när vi kom fram. Efter en stunds vila vandrade vi den sista biten ner till hamnen och båten. Dags för avresa mot Chuapa och sen vidare transport med buss till La Paz. Båtresan tog ca 2 timmar och under tiden serverades en lunch. Som vanligt var förrätten en quinoasoppa. En mycket god sådan. Sen var det fisk och kyckling. Som avslutning mangoglass med färsk frukt. En kopp svart kaffe toppade det hela. Man kan inte klaga precis. Bussresan fördrev jag med att lyssna på ett par P1 Sommar från i somras.

La Paz ligger som i en gryta. Bergssidorna är klädda med hus. Nere i botten på grytan ligger själva ventrum med sina höghus. Vi skulle bo mitt i smeten på ett äldre hotell, men vilket ställe. Mitt rum är stort som en mindre lägenhet. Dubbelsäng, sittgrupp och stort skrivbord. Matchande badrum fulländar det hela. Trött efter dagens strapatser blev det den enklaste vägen till middag. Hotellrestaurangen. Mätt och belåten kröp jag till sängs. Imorgon väntade stadstur i La Paz.