Resebrev

Hong Kong

Ny sväng i Asien 2016Posted by kengor Sun, February 28, 2016 02:38:42
Befinner mig nu i Hong Kong. Reste från Landvetter fredag morgon stramt efter 09. Virrade runt på Arlanda ett tag innan jag hittade rätt Servicedesk. Kunde uppgradera mig till Business för en billig penning. Satt i loungen ett tag och läste.

Flygresan var ganska händelselös. Bra mat, bubblet var svalt och gott, filmutbudet var så där. Han med Black Swan (såg Benke Rydéns uppsättning av Svansjön kvällen innan jag åkte). Senaste Bondfilmen såg jag innan det var dags att fälla stolen och sova några timmar.

Väl framme i HKG på lördag morgon tog jag hotellbussen till hotellet. Checkade in (fick en juniorsvit med världens längsta badrum). En snabb dusch och sen ut i vimlet. Vågade inte titta på sängen ens. Risk för att somna då.

Tog mig till tunnelbanan i närheten och köpte ett Octupus-kort. Fyllde på det med lite extra pengar och tog rulltrappan ner i underjorden. Nästa stop var Hong Kongstationen på Hong KOng Island. Tänkte att jag skulle reka lite var jag skall möta upp guiden när jag skall traska upp på Dragons Back när jag kommer tillbaka.

Det var inte så svårt att hitta General Post Office. Det är väldigt bra skyltat i tunnelbanan vart de olika uppgångarna leder, så jag hittade rätt nästan med en gång.

När det var avklarat tog jag mig till Central station och tog en tunnelbana över till Kowloon. Här letade jag upp restaurangen jag tänkte äta lunch på. Hittade den efter en hel del sökande, men tyvärr var den stängd. I och för sig skulle den öppna om en timme men jag kände att jag skulle inte kunna hålla mig vaken så länge, så jag tog tunnelbanan tillbaka till hotellet.

Nu både tittade jag på sängen och provade den. Slocknade som ett ljus när jag la mig ner. Sov drygt 4 timmar innan jag masade mig upp. Det var ju dags för plockmat och dricka i loungen. Åt grillade kycklingspett mer ingefära. Gott. Tog ett glas rödvin. Satt och stirrade ut genom fönstret och såg solen sakta gå ner bakom kullarna på Lantau Island.

Blev inte mätt på plockmaten - hade ju inte fått nån lunch :-) - så jag gick till en good court i närheten. Käkade lite ris och kyckling i sötsur sås. Tillbaka på hotellet kollade jag en stund på TV innan jag började klippa med ögonen. Dags att sova. Kopplade upp min nya kamrat -CPAP:en. Slog på den och somnade nästan direkt.

Klev upp ur sängen efter 9 timmars sömn. Pigg som en lärka. To en dusch i mitt gigantiska badrum. Satt vid frukostbordet 06:30. Här skulle det ätas. Grönsakssamosa med chili. Wokade nudlar och dumplings. Lite ost och frukt. Ett glas juice och några koppar kaffe. Sen var jag redo för nästa steg på resan.

Tog min väska och checkade ut. In i bussen som tog mig till flygplatsen. Checkade in och nu sitter jag här, i The WIng, Cathay Pacifics lounge, och väntar på mitt flyg till Taipei, Taiwan.