Resebrev

Stilla dagar i Saigon

Ny sväng i Asien 2016Posted by kengor Mon, March 07, 2016 09:26:22
Det var en okristlig tid att kliva upp. 04:00, inget att stå efter precis. Som vanligt när jag ska upp sådana tider sover jag illa eftersom jag är rädd att försova mig. Så jag var halvt sovande när jag satte mig i taxin som skulle ta mig till flygplatsen. Resan gick smidigt eftersom det knappt var nån trafik så dags på dygnet. Vi fick göra en lite extra sväng eftersom chaffisen körde till fel terminal först. Men jag hade gott om tid så det var inga problem.

Incheckning, säkerhetskontroll, passkontroll och slutligen kolla av boardingkort innan jag slog mig ner i en fåtölj i loungen. Nu var det dags för frukost. Åt och läste lite nyheter innan jag begav mig mot gaten. Dags att kliva ombord Vietnam Airlines plan som skulle ta mig till Ho Chi Minh City - HCMC - Saigon.

Ganska händelselös flygning, fick lite mat, en kopp kaffe, slumrade resten av tiden. Landade enligt tidtabell. Snabbt genom passkontroll och tull. Utanför terminalen väntade en man på att få skjutsa mig till hotellet i centrala Saigon. Smidig incheckning. Sen fick jag installera mig, packa up väskan, njut av utsikten från 19:e våningen.

Hastade iväg till Saigon Square (en marknad två kvarter från hotellet) för att köpa mig en keps. Hittade till slut en som jag ville ha. Sen var det bara priset vi skulle komma överens om, och det gjorde vi till slut efter en del dividerande fram och tillbaka. Jag gjorde inte så mycket mer denna dag. Traskade runt lite i omgivningarna för att orientera mig lite. Gick till det gamla postkontoret vid Notre Damekyrkan (ja det är en kopia av den i Paris). Tog en dricka på ett fik. Glodde på folk.

Saigon är en lätt stad att promenera i. Trottoarer nästan överallt. Träd som skuggar. Antar att det är fransmännens förtjänst. Stadsplaneringen lär vara lik den i Paris. Saigon är indelat i olika distrikt. Nummer 1 ä centrum. Jag bor i nummer 3 (som gränsar till nummer 1). Trots att staden är stor och har en befolkning så är kärnan så pass koncentrerad så att man med lätthet kan gå när man skall förflytta sig. Det enda problemet skulle väl vara värmen (35 grader) så det gäller att röra sig långsamt och i skuggan om det går. Jag har svårt för det där att gå långsamt, behöver verkligen träna på det.

Det blev inte så mycket mer gjort denna dag. Ett par glas vin och lite tilltugg i loungen. Sen la jag och somnade som ett barn.

Ny dag, nya promenader. Jag hade köpt ett vietnamesiskt SIM-kort med fri surf så jag kunde använda mig av kartorna i mobilen, googla efter restauranger och allt vad jag nu ville veta. Med fulladdad mobil begav jag mig ut i vimlet. Trafiken här i stan består till stor del av mopeder i olika modeller och storlekar. Men som jag minns det från förra gången jag var här så var det mer kaotiskt då än det var nu. Bara man går långsamt över gatan så att mopparna kan kör runt en så funkar det bra. Det är när folk ska hasta över gatan som olyckorna sker.

Jag vandrade runt i stan. Käkade en god lunch på en restaurang jag fått rekommenderad. Det var verkligen gott, färska vårrullar och pho. Efter lunchen fortsatte jag min vandring. Tog mig till den stora marknaden. Här letade jag upp en kepsförsäljare och köpte tre kepsar till. Lika bra att passa på. Här tog prutandet mer tid än på förra stället. Men jag fick ner priset till nåt som jag tyckte var OK, det gjorde även hon som sålde. Alla nöjda och belåtna. I sakta mak drog jag mig mot hotellet igen. Körde att pass i gymmet. Läste och slöade resten av dagen.

Ny dag, nya utflykter. Idag skulle jag åka vespa. Hade bokat en halvdags rundtur. Blev upplockad på hotellet. Fick en fin orange hjälm på huvudet, sen bar det iväg i Saigontrafiken. Första stopp var samlingsplatsen vid ett café i backpackerområdet. Här träffade jag två kanadensare som skulle vara med i gruppen. Lunch ingick i priset, så vi käkade innan vi gav oss iväg på själva turen.

Vi besökte blomstermarknaden, Chinatown med tempel och pagoder, ett apotek för kinesiskt naturmedicin, åkte i tunneln under Saigonfloden till det nya område som håller på att byggas upp. Turen avslutades med en sväng förbi Reunification palace, Post office och Notre Dame. Här slutade turen. Jag valde att gå tillbaka till hotellet, det var ju bara några kvarter och jag hade ju suttit hela eftermiddagen. Om du nån gång kommer till Saigon så kan jag rekommendera en vespatur. Otroligt kul sätt att se stan. Bra guide som var kunnig och skojig.

Ny dag, nya museum. Idag tog jag en promenad till Ho Chi Minh City Museum. Gick runt där nån timme och tittade på gamla saker, en hel del från kriget mot USA (det vi kallar Vietnamkriget, men dom kriget mot USA). Museumet var inrymt i en gammal kolonialbyggnad. Breda gamla trappor i trä, långa korridorer med stora fönsterluckor som var öppna för att få ventilation, stora gamla takfläktar som sakta vispade runt luften. I en fåtölj satt en vakt och sov. Det var inte många besökare här. Kanske en handfull. Fullproppad med historia gick jag ut i nutid igen.

Hungern började göra sig påmind. Hade tänkt mig att besöka en vegetarisk restaurang som jag fått rekommenderad. Hittade till slut fram till den. En anspråkslös liten ingång dolde en vacker innegård och en trevlig restaurang. Käkade färska vårrullar, pad thai och drack ett brown rice ice tea. Allt var mycket gott. Tog en iskaffe på ett fik i närheten innan jag gick tillbaka till hotellet. Nu sitter jag här och skriver. Ska tvinga mig ner till gymmet lite senare. Sen ska jag klura lite på vad jag skall hitta på imorgon. Det är mycket nu :-)