Resebrev

Auckland

Nya Zealand-Bali 2016Posted by kengor Tue, June 07, 2016 00:32:46
Resan började med att väckarklockan ringde på fredag morgon. Efter en dusch och sista koll att allt var med så tog vi en taxi ut till Landvetter flygplats. Helena var redan på plats när vi kom dit. Automatincheckningen funkade inte, ville bara checka in oss till Singapore, men vi vill ju hela vägen till Auckland. Det löste sig efter en del knappande av personalen. Raskt genom säkerhetskontrollen och så var vi på plats i loungen. Äntligen frukost.

En händelselös resa ner till Köpenhamn. Lite kaffe och en kort tupplur. Sen var vi framme. Vi traskade bort till loungen för lite kaffe och tilltugg. Satt och delade tills det var dags att ta sig bort till gaten. Singapore nästa.

Denna del av resan var ju lite längre. 12 timmar närmare bestämt. Lite bubbel för oss som satt i finklassen. Helena fick tyvärr inget eftersom hon satt lite längre bak i planet. Lite mera bubbel innan vi äntligen lyfte och satte kurs mot Singapore. När vi kom upp på marschhöjd var det dags för mat. Bland det bästa jag ätit på ett flyg. Avslutade med en espresso och en Black Label. Kollade filmer tills ögonen gick i kors. Då var det dags att fälla stolen och försöka sova lite. Det var en ganska skakig resa sa de som var vakna. Jag sov gott, vaggad till sömns av turbulensen.

Ett par timmar innan vi kom till Singapore var det dags för frukost. Tog lite frukt och kaffe. Landade enligt tidtabell i Singapore. Vi hade en riktigt lång transfer här, drygt 12 timmar, så vi hade bokat 6 timmar på ett transithotell får att kunna sova bort en del av tiden. Men innan dess så gick vi till en av loungerna och duschade av oss det värsta resdammet. När klockan blev 9 fick vi tillgång till vårt rum. Vi slocknade som ljus alla tre. Kändes som om man nyss lagt sig när klockan ringde och de gravar dags att kliva upp igen. Hängde i en lounge fram tills dess att det var dags att kliva på planet till Auckland. Samma procedur här, lite bubbel innan vi lyfte, sen mat igen. Fällde sätet direkt efter maten för att försöka få några timmars sömn. Funkade sådär.

Landade på utsatt tid. Genom passkontroll, hämta upp bagaget och genom tullen. Vi hade en stadig kille som kollade att vi visste vad som gällde. Tur att man sett TV-programmen om hur tullen på Nya Zealand jobbar, Skulle fan våga försöka sig på att ta in livsmedel i någon form här. Vi blev insläppta i landet och kunde ta oss till den buss som skulle köra oss till hotellet.

Incheckning var lite virrig, han hade ganska körigt killen i receptionen. Men till slut löste det sig. Vi fick våra rum och kunde ta en dusch och byta kläder. Nu hade det blivit sen eftermiddag och det började kurra i magarna. Vi traskade Queen Street ner mot hamnen. Nu kom vi inte så långt innan vi bestämde oss för att käka på Nandos (kycklingställe med ursprung i Portugal, piripirikyckling är specialiteten). Mätta och trötta vandrade vi sakta uppför backen till vårt hotell. Nu svajade världen ganska rejält, det var verkligen dags att sova. Sagt och gjort, 18:00 slocknade jag och slog upp mina ljusblå igen 14 timmar senare. Det är vad jag kallar sova ut.

Efter en lång frukost begav vi oss ut på stan. Första stoppet blev Sky Tower. Vi lyckades med konststycket att betala inträde för 60+ även om ingen av oss hade ID med sig. Eftersom det var en långhelg här nere (drottningens födelsedag) så var det lite folk och nästan inga turister på plats i tornet. Inga köer, ingen trängsel, så vi fick en hel del fantastiska vyer över staden och dess omgivningar. En iste i restaurangen toppade upp allt.

Efter vistelsen på hög höjd drog vi oss ner mot hamnen. Här fanns det flådiga lägenheter, hotell och restauranger. Mycket folk som vandrade runt i solskenet. Gatumusikanter, folk som skulle med färjor andra som bara satt och tittade på folkvimlet. Vi hörde till de sistnämnda. Nu hade det blivit eftermiddag och lunchdags. Vi började vandra gatan upp från hamnen och hittade ett litet sushiställe som vi stannade till vid. Här blev det lunch. Sen tillbaka till hotellet där jag stöp isäng och sov några timmar. Det är inte helt lätt med tidsomställningen (10 timmar före Sverige).

Vaknade lagom tills det var dags att ses på Helenas rum för en per-dinner drink. Vi skulle fira Görans födelsedag en dag för tidigt. Middag på en fransk restaurang i närheten. Lite varierande omdömen, jag tyckte det var sådär, Helena och Göran var lite mer positiva. Men mätta var vi när vi gick därifrån.

Idag ska vi gå till konstmuseumet. Ikväll skall vi träffa resten av gruppen som vi skall resa runt med. Välkomstmiddag på hotellet. Det ska bli väldigt intressant att se vad det är för folk med på resan. Göran och jag gjorde en liknande resa för några år sedan i Australien och det var en kanonresa. Hoppas detta också blir det. Fortsättning följer.