Resebrev

Omarama-Dunedin

Nya Zealand-Bali 2016Posted by kengor Tue, June 14, 2016 03:53:50
Vaknade till en en kall men solig morgon. Vi lämnade hotellet tidigt och åkte på en rundtur i stan. Nu först insåg jag vidden av de jordbävningar som varit. I stort sett var hela centrum raserat, en del har byggts upp, men det återstår så otroligt mycket innan staden är helt uppbyggd igen.

Vi lämnade Christchurch och åkte över The Canterbury Plains mot bergen i fjärranA. Efter några timmar kom vi fram till Lake Tekapo. Här finns också den mest fotograferade byggnaden i Nya Zealand, The Churchill of the Good Shepherd, en liten stenkyrka precis intill sjön. Vyerna här var helt makalösa, bergen i fjärran, den turkosblå skön, solen som sken, allt var perfekt. Stora slätter med får som står som ullstatyer utspridda över vidderna. Brunröda kullar, de snöklädda topparna långt där borta. Jag kan förstå att Peter Jackson valde att filma Sagan om ringen här på Nya Zealand.

Vi fortsatte mot Omarama, dit vi kom efter att mörkret fallit. Eftersom stället inte är speciellt stort, 2 bensinstationer, några affärer som hade stängt och en pub, så fanns inte speciellt mycket att göra. Vi käkade middag på hotellet, drack ett par glas vin och sen var det dags att krypa till kojs. Det var tidig uppstigning nästa dag.

Som sagt, upp strax före 6, en dusch och sen ut med väskorna till bussen. Frukost och sen avfärd. Vi åkte utmed Waitaki River och såg bl a Benmoredammen. Det finns flera konstgjorda sjöar/dammar som byggts för att säkerställa elförsörjningen. Det intressanta i dessa koldiskussioner är att av NZ:s energi kommer drygt 4% från kol. Det kan jämföras med Australiens 77%. Tyvärr vet jag inte vad Sveriges siffra är.

Vi åkte vidare och gjorde ett kort stopp i den lilla staden Oamaru, känd för sina vita kalkstensbyggnader, innan vi kom fram till dagens slutmål, Dunedin. Här åkte vi först till den brantaste gatan i hela världen, Baldwin Street. Skulle inte vilja köra nerför den gatan när det är vinterföre. Vi lämnade av en del personer som skulle på olika utflykter i staden, resten av oss fortsatte till hotellet. Här var det dags för lite klädtvätt innan vi begav oss ut på stan.