Resebrev

Te Anau-Milford Sound-Queenstown

Nya Zealand-Bali 2016Posted by kengor Fri, June 17, 2016 10:20:01
I Dunedin drev vi runt på stan, kollade in konstmuseumet som hade flera bra utställningar, satt på utefik under värmelampa och kollade på folk. Mycket mer hände inte denna dag.

Nästa dag skulle vi åka till Te Anau, men först gjorde vi ett kort stopp på den gamla järnvägsstationen i Dunedin. Där fanns bland annat ett vackert mosaikgolv bestående av ca 700000 mosaikbelagt som lagts i intrikata mönster. Men sen bar det av mot Te Anau. Ett lunchstopp i Gore hann vi med innan vi kom fram till Te Anau på eftermiddagen. Vi hade bestämt att gå och se på en film på den lokala biografen. En liten lyxbiogram i denna lilla avkrok. Filmen som visades var en naturfilm om Fiordland National Park. Mycket helikopterflygningar över berg och dalar. Vi satt bekvämt i våra breda biofåtöljer och sippade på ett glas vin. Att gå på bio här är inte samma som hemma.

Vi vaknade till ett stilla duggregn. Idag skulle vi till Milford Sound för en båttur. Det var en slingrig väg genom bergen. Efter att ha kört genom en tunnel stannade vi för att kolla in utsikten. Vips så kom två kea (en lokal fågelart) flygande och satte sig på en bil som också stannat. De gick lös på allt som gick att sätta näbben i. Gummilister, vindrutetorkare mm. De är ökända för att sabba antenner också. Men vackra att se på, gröna på översidan och orangea under vingarna.

Väl framme i Milford Sound kunde vi kliva på båten direkt. Det småregnade fortfarande och molnen hängde lågt, men det var vackert likaväl. Höga bergsväggar, små och stora vattenfall, en del tillfälliga pga regnet, andra permanenta. I fjorden mötte vi ett gäng delfiner som kommer in i fjordens aningen sötare vatten för att ”tvätta sig”. En säl satt också på en klippa och kråmade sig. Båtturen gick ut till Tasmanska havet och vände där tillbaka in i fjorden igen.

Nu styrde vi kosan mot Queenstown, alla adrenalinjunkies paradis. Här kan man göra allt som är förenat med livsfara, bungyjump, white water rafting, jetboat på floder, ja det är bara att välja. Vi valde att ta det lugnt. En god middag på en indisk restaurang i stan, en stilla promenad tillbaka till hotellet, det var lagom spännande för oss.

Nästa dag var ”ledig” dag. Vi åt en sen frukost, gick ner till stan, gick utefter sjön och kollade på båtar, tog en kaffe utanför Starbucks, kollade lite mer i stan, åt en Fergburger (McDonalds – släng dig i väggen), gick tillbaka till hotellet. Tog en tupplur, satt och babblade över ett glas vin, tog linbanan upp till the Stratosphere där vi käkade en god middag. Makalös utsikt över staden, sjön och bergen. Linbana ner till stan igen och sen till hotellet. Imorgon blir det glaciärbesök.